For mange er grøt et naturlig førstevalg når babyen skal få sine første smaksprøver. Slik har det vært lenge, men hvorfor er det egentlig sånn? I flere andre land er det mer vanlig at de første smaksprøvene er grønnsaks- og fruktmos.

Publisert: 30. oktober 2018

Rundt i verden

I Japan lærer babyer å spise okayu, som er en type risgrøt. I mange latinamerikanske land lærer babyer å spise avokado, bønner og frukt som papaya, mens indiske babyer gjerne spiser dal khichdi som består av linser, ris, klarnet smør og gurkemeie. Babyer må lære å spise mat i alle land, og på samme måte som vi voksne spiser ulik mat i ulike kulturer vil det også gjelde babyer.

For meg har det alltid vært fint å kikke litt på hvordan de velger å gjøre det i andre kulturer. Når melkedrikkende babyer blir spisende barn både i India og Latin Amerika må det bety at det finnes flere veier til målet, og at du har store valgmuligheter når det kommer til hvilken mat du starter med.

Khichdi
Khichdi. Foto: iStock

Grøtens historie

Grøt har lange tradisjoner i Norge, både for voksne og barn. Det hevdes at grøten er den eldste retten vi har i dette landet. Det er vanskelig å si akkurat hvor gammel grøten er, men både brødet og grøten er like gamle som jordbruket. Våre nordboer-forfedre brukte gjerne bygg, men allerede i 1340 får nordmenn som levde på livets solside risgrøt på bordet. Vassgrauten var et hverdagsfenomen, mens rømmegrøten var festmat.

Det er store variasjoner i hvor næringsrik grøt er. Tidligere var det vanlig at babyer bare var et par måneder når de fikk semulegrøt, maizenagrøt eller fløyelsgrøt. Disse grøtvariantene har lavt jerninnhold til felles, og for å sikre at babyer fikk nok jern ble derfor grøtpulver tilsatt jern den anbefalte grøtvarianten for babyer. Nå venter babyer lenger før de får mat, og vi er opptatt av at maten skal ha nok jern – både når vi lager hjemme og når vi kjøper på butikken.

Fordeler med grøt

De første munnfullene er små. Så små at det kanskje ikke er så nøye hva det er de spiser. I starten er det øvelse på de motoriske ferdighetene som er viktigst. Grøt er lett å tilberede i små-små smaksprøve porsjoner. Du kan velge å lage grøten eller bruke ferdig pulver. Ferdig grøtpulver kan redusere innsatsen som kreves av deg i starten. Det er heller vanlig at nøye og kjærlig tilberedt mat kommer i retur i starten (og egentlig videre i barndommen også dessverre), og for noen kan det være avstressende å bruke grøtpulveret til den perioden der det i hovedsak handler om å trene på å flytte mat fra tunga til svelget.

Mange liker godt å bruke tid på å tilberede mat og er opptatt av å benytte hjemmelagede varianter. For meg ble babyperioden en grøt-utprøvingsperiode. Grøt kan lages på mange måter, og med ulike kornsorter. Det viktigste å huske på når du lager grøten hjemme, er å bløtlegge melet slik at jernet i kornet blir lettere tilgjengelig. Tilsetter du litt morsmelk/-erstatning blir grøten litt fyldigere, og minner mindre om vassgrauten fra historiebøkene. Etter hvert kan du blande inn frukt- eller grønnsaksmoser for å tilføre C-vitamin og øke jernopptaket.

Gresskarmos
Gresskarmos. Foto: iStock

Fordeler med frukt- og grønnsaksmos

Jeg har valgt å starte med grønnsaksmos til mine, mer spesifikt gresskarmos og etter hvert avokadomos. Etter flere måneder med et ensidig kosthold bestående av morsmelk, kun smaksatt av nyanser i mitt kosthold, tenkte jeg at mine små fortjente et smakseventyr. I utgangspunktet så er grøtsmaken også ny for babyen, men variasjonsmulighetene er større i frukt- og grønnsaksverden.

Fra vi er født liker vi søte smaker. Det er lurt, for det ville være uheldig om babyen ikke likte den søte morsmelken eller erstatningen. Ved å begynne med å introdusere ulike smaker tidlig utnytter du muligheten i det som kalles smaksvinduet til å åpne opp for andre smaker enn den søte. Babyer er særlig åpne for nye smaker frem til de er omtrent åtte måneder gamle. Varierte smaker i denne perioden åpner for at babyen lærer å like variert mat.

Moser av grønnsaker og frukt kan kjøpes eller tilberedes hjemme. I starten er det lurt å lage veldig små porsjoner, for eksempel kan hjemmelaget mos fryses i isbiter.

Flere veier til målet

Du kan velge å starte spisekarrieren til babyen din med grøt eller mos, det er ikke så viktig hva de første munnfullene består av. Det er viktigere at babyen får ro og tid til å prøve seg frem med de nye tungebevegelsene som må til for å svelge maten. Grøt er lettvint i starten, grønnsaksmoser gir større variasjonsmuligheter – hva passer for dere?

Podcast: Slik lager du enkel babymat hjemme
Gjest: Kristine Skjøthaug, ernæringsfysiolog

Hva synes du om artikkelen?