Jenter veier gjennomsnittlig 6.4 kilo, og er 63 cm lange.
Gjennomsnittsguttene runder 7 kilo denne måneden, og er 65 cm lange.

* Vi gjengir gjennomsnittsvekt og -lengde. Normalverdiene for jenter er vekt mellom 5.2 og 8.0 kilo, og lengde mellom 59 og 67 cm. Guttenes normalverdier er 5.8 til 8.8 kilo, og 60 til 69 cm.

Publisert: 4. mai 2009

Om barnet:

Kontaktformen mellom dere er fremdeles mest knyttet til ansikt-til-ansikt-opplevelser, og kommunikasjonen skjer hovedsakelig via uttrykk i ansiktene. Men i tillegg vil han bruke stemmen mer aktivt nå for å oppnå kontakt, og han vil også begynne å søke mer etter lydkilder med øynene sine.

Du kan godt prøve å se etter akkurat når dette skjer – det er spennende å følge med på hvordan barnets oppmerksomhet utvides ettersom sansene utvikles. Nå kan du se at han bruker både kropp, øyne, mimikk og stemme til å fange oppmerksomheten din!

Kanskje ser du at barnet ditt viser stor interesse for det som skjer der hun er? Du vil også kunne merke at hun i større grad skiller mellom dere som foreldre og andre personer. Muligens strekker hun armene ut til deg for å bli tatt opp. Eller hun vil påkalle oppmerksomhet for å få tak i en gjenstand.

Ser du at hun er blitt svært sosial og tydelig setter pris på å være sammen med deg? Det er jo fantastisk å se hvor rause småtasser er ved å gi oss strålende smil, latter og god pludring. Men hun kan også nå begynne å bruke gråten mer bevisst for å påkalle din oppmerksomhet. Dette er en ny milepæl i barnets utvikling – muligens en av de aller første bevisste sosiale handlingene det foretar seg!

MILEPÆLER

Kommunikasjon og sosial utvikling

  • Barnet blir mer opptatt av omgivelsene og blir stadig mer sosialt. Det liker å utforske lyder og musikk, å sitte på fanget og bli sunget for eller fortalt rim og regler, eller ha det morsomt på andre måter. Sansen for humor utvikles, og stadig flere leker blir morsomme.
  • Evnen til å aktivisere seg selv øker. Barnet kan konsentrere seg om en leke i korte tidsrom og ha glede av den. Men barnet kan nå også begynne å rope for å få oppmerksomhet.
  • Foretrekker å ikke være alene – gir tydelige signaler om at det ønsker. oppmerksomhet eller å bli tatt opp.
  • Ler oftere, spesielt under lek.
  • Begynner å vise tegn på sinne.

Sanser og motorikk

  • Skiller mellom stadig flere lyder og lytter konsentrert. Snur hodet etter lyder utenfor synsfeltet. Betrakter både gjenstander og personer.
  • Holder hodet uten støtte når det bæres.
  • Barnet bruker munnen til å utforske sine gjenstander og sine egne hender.
  • Synet er like skarpt som en voksens, og fargesynet er fullt utviklet.
  • Barnet kan nå bevege øynene fra side til side, uten å måtte bevege hodet samtidig.
  • Leker lenge med ranglen.
  • Griper en ring som holdes over brystet, men må ennå se på hendene for å fastslå hvor det befinner seg i forhold til ringen.
  • Leker stadig mer med fingrene og utforsker bruken av dem.
  • Barnets rekkevidde øker, og det blir stadig flinkere til å koordinere bevgelsene sine.
  • Nakke- og ryggmuskulaturen blir gradvis sterkere. I mageleie vil noen barn strekke seg og forsøke å krabbe eller åle seg forover mot gjenstander lenger fremme. Noen søker også oppover med armene.

Interesser og aktiviteter

  • Begynner å forstå at noe eksisterer selv når det er ute av syne.
  • Blinker når noe kommer for nært innpå ansiktet – begynner å avstandsbedømme.
  • Lærer å vente på tur når dere prater sammen.
  • Hele verden er interessant for barnet nå. Sammen med barnet kan vi se på, lukte og ta på det som omgir oss. Snakk om det du ser og gjør. Tonefallet og ansiktsuttrykket ditt vil gi barnet en opplevelse det vil assosiere med ordene.
  • De fleste barn elsker musikk. Det kan roe dem ned eller gi inspirasjon til ny aktivitet. Barn liker også å bli danset med, og svinge og vugge i takt med musikken.
  • Mange barn liker også ‘fly-leken’, hvor en snurrer det rundt i luften mens en husker det litt opp og ned. La alltid ‘flyet selvæ få bestyemme hvor fort og farlig det vil fly.

Til foreldrene:

Hver mor og far har sin egen måte å få kontakt med barnet sitt på, og barn er jo forskjellige. Det er viktig å minne seg selv om at du må justere deg i forhold til barnet – ikke omvendt.

Når dere «snakker» sammen, kan det være nok for ham med blikk-kontakt – ellers kan det lett bli rent for mye stimulering. Men når du steller ham, kler av og på, bader osv., kan du benytte anledningen til god kroppskontakt; stryke barnet på kroppen, massere eller kjærtegne ham.

Hva synes du om artikkelen?  
DEL