Sist oppdatert: 4. mai 2009

Om barnet: Kommunikasjon

Ettåringenes verbale ferdigheter utvikler seg svært raskt. De forstår mer og mer for hver dag og vil herme etter de voksnes lyder, selv om det kanskje ikke kommer så mange ord ennå.

Først begynner barnet å bruke et ord for å kommunisere en generell idé. “Mer” kan for eksempel bety mer mat. Så følger to- og treordssetninger, som “mer banan”, som deretter kan bli “ha mer banan”.

Barnet vil nå lære betegnelser på mennesker, kjæledyr, kjente gjenstander og kroppsdeler. Det kan svare på spørsmål med “ja” og “nei”, selv om de fleste lærer “nei” før “ja”. Ettåringen kombinerer mange av ordene og ønskene sine med håndbevegelser, for eksempel dytting og trekking.

I denne perioden bruker barnet gjerne opptil femti ord, men i toårsalderen øker dette antallet dramatisk når det “knekker” språkkoden. Kanskje begynner det også å imitere rim og sanger, og det kan til og med huske ordene i enkelte bøker.

Vi satt og leste i en av Sofies yndlingsbøker, og til min store overraskelse opplevde jeg at hvis jeg tok en pause før jeg sa et ord, sa hun det selv. Hun fortsatte å gjøre det på hver side. Vi fant frem en annen bok som vi hadde lest mye i. Igjen
stanset jeg opp enkelte steder, og igjen sa hun ordene. Jeg kunne ikke tro det!Ann, mor til Sofie atten måneder

Forslag til lek og aktivitet:

Kroppsdeler: Syng “Hode, skulder, kne og tå” eller lignende sanger og pek på de kroppsdelene som nevnes. Dere kan også gjøre det til en lek å si hva kroppsdelene heter eller peke på kroppsdeler i bøker og blader. Dette øker barnets ordforråd og kroppsbevissthet.

Til mor og far: Tid til en klem?

Å ha barn er et ubetinget kjærlighetsforhold. Kjærligheten dere føler til hverandre og barnet må omsettes i handlinger, og det er gjennom atferden barnet oppfatter dere. Det er alltid viktig å være bevisst på hva dere bruker tiden på. Som småbarnsforeldre oppleves kanskje tiden som knappere enn ellers.

Dersom dere begge er i jobb nå, begynner dere kanskje nå å komme inn i den nye rytmen. Ikke alle dager er like enkle, noen dager går du fra et gråtende barn i barnehagen, andre netter blir det lite søvn på dere alle, noen ettermiddager krasjer aktiviteter og noe må avlyses.

For noen gir det godt utbytte å planlegge ukene nøye. Andre liker best å sette av tidsrom for familietid og se hvilke aktiviteter som frister. I likhet med oss voksne, har også barn fått mange inntrykk gjennom dagen. Noen ettermiddager er de trøtte, vil ikke gjøre så mye. Andre ettermiddager er de i storform og har utømmelige energiressurser.

Hva synes du om artikkelen?  
DEL