Vet du hvor viktig fisk og annen sjømat er for at barnet skal få normal utvikling av hjernen, nervesystemet og synet?

Sist oppdatert: 29. juni 2017

Er du gravid eller planlegger å bli det? Da er det ekstra viktig å passe på kostholdet for å gi barnet ditt en god og sunn start på livet. Ett viktig råd er å spise mye fisk og annen sjømat, både før og under svangerskapet. Marine omega-3 fettsyrer, som kun finnes i fisk og annen sjømat, spiller en viktig rolle for normal utvikling av både hjernen, nervesystemet og synet til det vesle barnet.

Forebyggende
Fisk til middag to til tre ganger i uken – eller en brødskive med for eksempel makrell i tomat om dagen, gir barnet i magen en god start på livet.

I tillegg til betydningen marine omega-3 fettsyrer har for normal utvikling av hjernen og sentralnervesystemet hos fosteret, er det også mye som tyder på at for lave verdier er en av risikofaktorene for fødselsdepresjon. Fisk og annen sjømat har med andre ord en forebyggende effekt både for mor og barn.

Viktig under amming
Det er imidlertid ikke bare før og under svangerskapet det er viktig å få i seg mye fisk annen sjømat. Vil du gi barnet en best mulig start på livet, bør du fortsette de gode kostholdsvanene også etter at barnet er kommer til verden. Tall viser at barn som ammes av en mor som spiser fisk under og etter graviditeten statistisk sett har noe høyere IQ.

I tillegg spiller marine omega-3 fettsyrer en viktig rolle for at barnas synsutvikling får en positiv og god utvikling når mor har spist mye fisk.

Mer enn omega-3
Det er også mulig å få i seg de viktige marine omega-3-fettsyrene gjennom kosttilskudd, men da går du ikke bare glipp av et godt måltid, men også av alt annet en lettsmurt brødskive med makrell i tomat eller annen fet fisk gir deg. Ved å spise fisk får du nemlig i deg proteiner med en god sammensetning, vitamin D, vitamin B12, og mineralene selen og jod.

De helsemessige gevinstene av å spise fisk og annen sjømat regelmessig er mange for mennesker i alle aldre – både når det gjelder mental helse og enkelte livsstilssykdommer. Helsemyndighetene våre anbefaler økt bruk av fisk, både som pålegg og til middag flere ganger i uken. Foreldre med sunne, gode matvaner vil også mye lettere kunne overføre disse til sine barn. Flere internasjonale studier har vist at grunnlaget for et sunt kosthold senere i livet blir lagt tidlig i barndommen. Derfor er gode matvaner noe av det beste vi foreldre kan gi barna våre som en best mulig start på og en viktig ballast i livet.

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelTermin i april 2018
Neste artikkelGi barnet ditt gode kostvaner tidlig
DEL