Mange barn spiser sjelden eller aldri fisk og annen sjømat, viser norske kostholdsundersøkelser. Dette er bekymringsverdig fordi vi vet at de helsemessige gevinstene regelmessig inntak er betydelige gjennom hele livet. Så vil du gi barnet ditt en gavepakke er det å innføre et jevnt og godt inntak av fisk og annen sjømat i kostholdet fra de først leveårene, et godt tips. Les mer om hvorfor her!

Marine omega-3 fettsyrer er viktig gjennom hele livet
Omega-3 fettsyrer har stor betydning for normalutvikling av hjernen og sentralnervesystemet og styrker den mentale helsen. Det finnes mange ulike omega-3 fettsyrer, og den typen som hjernen vår trenger har kroppen begrenset evne til å danne selv. En av de beste kildene til denne typen omega-3 fettsyrer er fet fisk som makrell, laks, ørret og sild og blir derfor kalt «marine omega-3 fettsyrer».  Det er for øvrig få andre kilder til denne typen omega-3 fettsyrer i kostholdet vårt.

Det er urovekkende å følge den nedadgående trenden i fiskeinntaket til nordmenn. Dette innebærer at de fleste av oss ikke spiser nok fisk og sjømat og dermed blir også inntaket av marine omega-3 fettsyrer utilstrekkelig. Hva kan vi gjøre med dette? Hovedtipset å ha med seg er at fisk også kan spises på brødskiven! En veldig enkel og smakfull måte å få i seg marine omega-3 fettsyrer på – både for liten og stor – er å spise en skive med makrell i tomat.

-Ved å spise en brødskive med makrell i tomat (tilsvarende rundt 20 g pålegg for småbarn og 40 g for voksne) blir dagsbehovet for omega-3 fettsyrer dekket, kan Linn Anne Bjelland Brunborg, leder for ernæring og sunnhet i Orkla Foods Norge fortelle.

Makrell er en fet fisk som inneholder ekstra mye av de marine omega-3 fettsyrene som er viktig for både babyen og eldre barn. Blant annet har britiske studier vist at barn med lærings-, adferds- og psykososiale problemer ble mer oppmerksomme, mindre hyperaktive, og fikk bedre korttidsminne når de fikk tilskudd av marine omega-3fettsyrer. I tillegg vet vi at marine omega-3 fettsyrer spiller en viktig rolle for utvikling av synet.  Det kan også være nyttig å notere seg at marine omega 3-fettsyrer bidrar positivt gjennom hele livet, blant annet gjennom å forebygge hjerte- og karsykdommer og bidra til normal mental funksjon.

En skive er nok
Kort oppsummert: lær barnet ditt å spise fisk og sjømat i tidlig alder – og spis fisk selv gjennom hele livet! Det er enkelt å sikre at du og familien får i dere den mengden marine omega-3 fettsyrer som kroppen trenger. Spiser dere én skive med fiskepålegg hver dag, eksempelvis makrell i tomat, gjør det godt for kropp og helse – både fysisk og psykisk for deg og familien din.

Husk at fisk er mer enn omega 3!
Fisk og annen sjømat bidrar med mer enn marine omega-3 fettsyrer. Fisk og sjømat har for det første generelt et lavt innhold av mettet fett. Det betyr at når du spiser fisk og sjømat på brødskiven eller til middag, så velger du også bort andre pålegg eller middagsretter som kan inneholde mer mettet fett. Derfor kan det å spise fisk og annen sjømat bidra til en dobbel positiv effekt! For det andre så er fisk og annen sjømat generelt gode kilder til proteiner med god sammensetning, vitamin D, vitamin B12, og mineralene selen og jod.

Helsedirektoratet anbefaler et ukentlig inntak på fra 300 til 450 gram fisk for en voksen person (noe mindre for barn) enten som pålegg eller middagsrett. En tommelfingerregel sier at omtrent seks påleggsporsjoner med fisk tilsvarer én middagsporsjon.

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelMelken er holdbar lenger enn du tror!
Neste artikkelSlik bevarer dere kjærligheten i en travel småbarnstid
DEL