... og andre enkle matpakketips til barnehagen.

Publisert: 13. september 2017

Agurkstjerner og hjerteformet brød er ikke det som definerer en bra matpakke.

– Helt vanlig grovt brød med ost, fiskepålegg, kjøttpålegg eller egg er en utmerket matpakke for de minste, mener klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

KIWI har samlet sammen en oversikt over pålegg som har fått gode resultater i forskjellige ernæringstester. Se listen her!

Valg av riktig brød
Det beste brødet for barns matpakker er et brød som gir barn energi og næring til å holde seg aktive gjennom hele dagen. Brødet bør være sunt, og mange foretrekker brød uten hele korn.

– Når du kjøper brød kan det være lurt å forsikre deg om at brødet er grovt eller ekstra grovt og nøkkelhullsmerket. Nøkkelhullmerket viser blant annet at brødet inneholder mindre fett, salt og sukker samt stiller et minimumskrav til innhold av kostfiber og fullkorn, sier Aina Lien, fagsjef for sunnhet og ernæring i NorgesGruppen.

Hun nevner Naturlig Sunt Grovbrød og Naturlig Sunt Havrebrød som brød som passer godt i barnas matpakker. Begge brødene finnes i din KIWI-butikk.

VELG GROVT: Sjekk brødskalaen og nøkkelhullsmerket når du velger brød til hverdags. FOTO: Bakehuset

Husk frukt og grønt!
En liten boks frukt eller grønt oppi matboksen gjør underverker med hele nisten. Gjør det til en vane! Cherrytomater, druer, bær, sukkererter, klementiner og knaskegulrøtter er enkle varianter som ikke krever oppskjæring.

Som en tommelfingerregel bør du huske at matpakken alltid skal inneholde en kombinasjon av grove kornprodukter, proteiner av høy kvalitet, mykt margarin samt litt frukt og grønt.

Matpakker med grønt tilbehør gir energi, mye vitaminer, mineraler og fiber, og gode vaner.

De beste yoghurtene
Ifølge Sundfør er det ingenting i veien for at barna kan spise et beger med yoghurt om dagen. Her er de beste yoghurtene for barn

– Yoghurt gir barna jod, kalsium og flere næringsstoffer de trenger, og bidrar ikke med mye tilsatt sukker i kostholdet til de fleste norske barn, sier ernæringsfysiologen.

Andre matpakketips
Om du har lyst til å variere litt innimellom, kan du for eksempel bruke rester fra gårdagens middag i matpakken.

Grove vafler eller pannekaker er også gode alternativer til den vanlige brødskiven, eller kanskje du kan steke en omelett dersom barnet ditt er glad i det.

SUNN VRI: Pizzasnurrer med skinke og gulrot. FOTO: KIWI

Det å åpne matpakken og finne en grov pizzasnurr under mellomleggspapiret skaper garantert også god stemning.

Husk matpakken!

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelHelene Ragnhild er halvveis i svangerskapet
Neste artikkelBortskjemte barn
DEL