Det trengs mye energi når man skal gjennom en fødsel. Så hva bør man spise i forkant, og kanskje underveis? Og hvilken mat er best for melkeproduksjonen og kvaliteten på morsmelken? Ernæringsådgiver svarer.

Sist oppdatert: 27. februar 2018

Opplysningskontoret for meieriprodukter, melk.no, svarer på spørsmål på Babyverdens forum. En gravid spurte:

Hva bør man spise når man kjenner at fødselen nærmer seg for å ha nok energi?

Hva bør man spise underveis i fødselen?

Hva skal jeg spise for å sikre melkeproduksjonen, og sørge for at melken blir best mulig for babyen min?

Er det noe jeg ikke bør spise mens jeg ammer?

Hva er lurt å tenke på med hensyn til kosthold når man skal ned i vekt (uten å slanke seg) etter fødselen?

Ernæringsrådgiver Thea Myklebust-Hansen svarer:

Under fødselen:

Det er mange som lurer på hva som er best å spise på fødestua. Det viktigste å tenke på er at det bør være mat du liker, og at det bør være noe som er enkelt å spise og enkelt å få med seg i en bag.

Det kan være lurt å velge matvarer som gir mye energi uten at man må spise så mye av det. Slike matvarer kan være nøtter, tørket frukt eller müslibarer for eksempel. Smoothies eller yoghurt er også enkelt å få i seg og kan mette godt. Dersom man føler seg litt uggen kan det være godt med noe friskt. Noen orker imidlertid ikke å spise i det hele tatt. Det er uansett lurt å ha med seg litt mat, også slik at far har noe å spise på. Ellers kan man også få kjøpt mat på sykehuset.

Det er selvsagt også lov å ta med seg brus, godteri eller kjeks, men disse metter ikke så godt og gir en ujevn blodsukkerstigning. Når man er på fødestua er det lov å spise det man liker, og dersom man ellers har et sunt og variert kosthold vil ikke matvarene man spiser i denne korte perioden ha noe å si i den store sammenhengen. Velg mat som frister og som gir energi!

Når du ammer:

Når du har kommet i gang med ammingen er det flere ting man kan tenke på for å opprettholde en god melkeproduksjon. Det viktigste er å spise nok, spise sunt og variert, og få i seg nok væske.

Morsmelken vil påvirkes av hvilke næringsstoffer mor spiser, og derfor er det lurt å spise et kosthold som gir både deg og barnet de næringsstoffene dere trenger. Grove kornprodukter, frukt og grønnsaker, magre meieriprodukter, magre kjøttprodukter og fisk inngår i et sunt kosthold. Et daglig inntak av magre meieriprodukter slik som lett- eller skummetmelk, yoghurt eller andre syrnede melkeprodukter vil bidra til å dekke behovet for mineralet jod, som er viktig for utviklingen av hjernen til barnet, og for at det skal få normal vekst.

Les mer: Dette bør du spise når du ammer

Matvarer du bør unngå:

Det er noen av matvarene som man holdt seg unna under graviditeten som man fortsatt skal styre unna under ammingen. Dette kan du lese mer om her. Når du ammer trenger du mer energi og næringsstoffer enn du gjorde før du ble gravid, og det er derfor lurt å velge mat med mye næringsstoffer fremfor å bruke opp plassen i magesekken på mat med «tomme kalorier» slik som brus, kjeks, godteri og snacks.

Det koster litt energi å lage morsmelken, men de fleste kvinner har litt ekstra fettlagre som de får under gravdiiteten, som denne energien hentes fra. Derfor vil også mange kvinner gå naturlig ned i vekt i løpet av ammeperioden. Noen aktiv slanking utover dette er ikke anbefalt, da dette kan føre til at miljøgifter lagret i mors fettvev kan gå over i melken. Et stort vekttap kan også gå utover melkeproduksjonen. Et sunt og variert kosthold i tillegg til litt fysisk aktivitet hver dag kan holde i massevis og gi et sunt og jevnt vekttap!

Det er viktig å drikke nok når du ammer, og mange opplever at de blir ekstra tørste. Vann er den beste tørstedrikken, men lett- og skummetmelk, smoothies eller juice uten tilsatt sukker er også fine alternativer til måltidene.

Lykke til med fødsel og amming!

Lurer du på noe om din eller barnets ernæring, kan du stille ditt spørsmål til Thea her.

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelGravid? Få gratis startpakke fra KIWI
Neste artikkelSlik får du råd til å kjøpe bolig
DEL