Mange gravide har hørt at folat er viktig i svangerskapet, men visste du at dette også gjelder for mineralet jod? Slik får du i deg nok.

I 2016 kom Nasjonalt råd for ernæring med en rapport som viste at rundt halvparten av gravide i Norge ikke får i seg nok jod. Fortsatt er det veldig mange gravide som ikke får i seg nok av dette mineralet. Jod bidrar blant annet til normal forbrenning hos voksne, til utviklingen av sentralnervesystemet hos fosteret, og til normal vekst hos barn. Derfor er det viktig at du som gravid får i deg nok jod, slik at barnet i magen også får nok.

Hvordan får jeg i meg nok jod?
Hvor mye jod du får i deg  kan ikke sjekkes på noe enkel blodprøve slik som for andre næringsstoffer. Det enkleste er faktisk å sjekke om du har nok jodrike matvarer i kostholdet ditt. Det er fordi det er så få kilder til jod. I det norske kostholdet får vi mest jod fra melk og meieriprodukter, og hvit fisk. Dersom du spiser disse matvarene regelmessig, bidrar det til at du får i deg nok jod.

Du kan enkelt sjekke inntaket ditt med Jodkalkulatoren

Det finnes også noe jod i egg og andre matvarer, men de monner lite hver for seg. En antar at årsaken til at mange kvinner nå får i seg for lite jod, er fordi mange spiser mindre fisk og drikker mindre melk enn før.

Helsedirektoratet anbefaler 3 om dagen
De norske helsemyndighetene har utformet 12 enkle kostråd for god helse og forebygging av livsstilssykdommer. Blant disse finner vi kostråd både for meieriprodukter og for fisk. Følger du disse vil du langt på vei kunne dekke anbefalt inntak for jod.

Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak av 3 porsjoner magre meieriprodukter hver dag. 2 av disse 3 anbefales å være melk, syrnet melk eller yoghurt, da dette er gode kilder til nettopp jod. Brunost er også rik på jod.

Fisk anbefales til middag 2-3 ganger uken og som pålegg. Vær obs på at det er den hvite fisken (for eksempel torsk, lyr, sei og hyse) som er rik på jod.

Dersom du drikker 2 glass melk (4 dl) og spiser en yoghurt (125 gram) vil du dekke nær halvparten av det daglige behovet ditt for jod som gravid. Det samme hvis du drikker et glass melk og spiser en brødskive med brunost og en yoghurt. Resten vil du kunne få dekket gjennom regelmessig inntak av hvit fisk.

Fisk og melk har flere fordeler enn bare jod
Et sunt og variert kosthold har mange fordeler for mor og barn. Det å følge kostrådene for meieriprodukter og fisk er smart av flere grunner enn bare jod. Meieriprodukter er blant annet også kilde til proteiner, vitamin B12, og kalsium, for å nevne noen. Gravide har et høyere daglig anbefalt inntak for både jod og kalsium enn kvinner som ikke er gravide. Det er viktig at du velger mat som gir deg godt med næringsstoffer når du er gravid, men samtidig ikke gir for mye energi i forhold til det du trenger. Dette kalles gjerne næringstett mat. Det å drikke et glass lettmelk vil for eksempel gi påfyll av hele 7 næringsstoffer kroppen trenger hver dag.

Melk.no finner du mange inspirerende oppskrifter med både fisk, melk og meieriprodukter. Du finner også flere artikler om kosthold for gravide. 

 

Last ned Babyverdens app her
Hva synes du om artikkelen?