Du hadde kanskje stålkontroll på kostholdsrådene som gravid, men lurer på om rådene er annerledes når du ammer? Her får du som ammer en oversikt over kostholdsrådene du bør sjekke.

I følge norske helsemyndigheter kan ammende i all hovedsak følge de samme kostrådene som resten av befolkningen, og næringsinnholdet i morsmelken påvirkes til en viss grad av hva mor spiser. Vi har tatt en prat med klinisk ernæringsfysiolog med doktorgrad i ernæring, Tine Sundfør, for å få svar på hva du som ammende bør tenke på.

Sunnere kosthold – mer næringsrik melk?
I ammetåken kan det være fort gjort å ty til enkle løsninger på måltider når tiden kanskje ikke strekker til på samme måte som før. Næringsinnholdet i rask og enkel mat kan variere, og det er derfor naturlig å spørre seg selv om maten som inntas påvirker næringen i melken som barnet ditt får. – Hovedregelen er at morsmelkens innhold av næringsstoffer er tilpasset barnets behov og varierer relativt lite, selv når mor har et lavt inntak av næringsstoffer. Dette er likevel en sannhet med modifikasjoner, forteller Tine Sundfør.

Tine kan videre fortelle at studier har vist at blant annet innholdet av C-vitamin og livsviktige fettsyrer påvirkes av hva mor spiser. – Ammende som spiser mer frukt og grønnsaker får høyere innhold av C-vitamin i melken. Jevnlig inntak av fet fisk, nøtter og sunne planteoljer gir også høyere innhold av viktige fettsyrer – såkalte omega 3-fettsyrer, som blant annet er viktig for utviklingen av hjernen til barnet, legger Sundfør til.

Inntaket av næringsstoffer først og fremst viktig for din egen helse. Når du ammer er kroppens hovedprioritet å produsere morsmelk av god kvalitet, og dersom du ikke inntar tilstrekkelig næring i kostholdet så kan kroppen tære på dine eksisterende lagre. – For lavt inntak av kalsium vil for eksempel gjøre at det hentes mer kalsium fra mors skjelett, noe som kan ha negativ innvirkning på beinhelsen til mor på sikt, forteller Sundfør.

Hovedanbefalingen om kosthold for ammende fra Helsedirektoratet er å spise variert med mye frukt, grønnsaker, bær, grove kornprodukter, belgfrukter, nøtter, sunne planteoljer, fisk og magre melkeprodukter. Det er også anbefalt et moderat inntak av kjøtt, samt begrenset med sukker og salt.

Hva du bør tenke på ved et vegetarisk eller vegansk kosthold
Som gravid og ammende er det spesielt viktig å dekke behovet for nok næringsstoffer både til deg og barnet ditt. – Med unntak av vitamin B12 og vitamin D er det mulig å dekke behovet for alle næringsstoffer på et rent, plantebasert kosthold. Du bør også ha ekstra fokus på å dekke behovet for kalsium, omega-3 fettsyrer, proteiner og jod dersom du ikke spiser noen animalske matvarer, sier Sundfør.

Dette bør du være forsiktig med når du ammer
Som gravid visste du kanskje godt at det var enkelte matvarer som norske helsemyndigheter fraråder, samt at du bør frastå fra blant annet alkohol og nikotin. Når barnet ikke lenger får næring direkte gjennom navlestrengen, kan det være lett å anta at det er fritt frem. Det er likevel lurt å gjøre seg kjent med hvilke matvarer og annet inntak som kan påvirke morsmelken som barnet ditt får.

Alkohol
Ammende bør ifølge Helsedirektoratet avstå totalt fra alkohol til barnet er minst seks uker. Dersom man ønsker å drikke noe alkohol etter dette mens man fortsatt ammer så er det svært viktig å begrense inntaket. – Når mor drikker alkohol vil alkoholkonsentrasjonen i morsmelk tilsvare alkoholkonsentrasjonen i morens blod, og det er uvisst hvor grensen går for skadelig påvirkning av barnet, utdyper Sundfør.

Nikotin
Nikotin går over i morsmelk og frarådes på det sterkeste når man ammer.

Søtt og fett
På bakgrunn av de generelle kostholdsrådene, vet de fleste at man ikke har godt av junk food på middagsbordet hele uken. Fett er en viktig del av det daglige kostholdet, men fett er ikke ett fett. Vi trenger de sunne fettsyrene fra fet fisk, nøtter, planteoljer, mens vi med fordel kan begrense inntaket av fett kjøtt og kjøttprodukter og snacks og junk med mye fett. – Vi trenger fett i kostholdet for å dekke kroppens behov for fettløselige vitaminer og essensielle fettsyrer, sier Sundfør.

Fisk
Fisk i seg selv er i tråd med rådene om hva du bør spise som ammende, men det er likevel enkelte typer fisk du bør unngå: blåkveite over tre kilo, ferskvannsfisk fra selvfangst, fiskelever og produkter med fiskelever, brunmat i krabbe (hvitt kjøtt i klør og skallhus kan trygt spises), fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell. Du bør også unngå eksotisk fisk som hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er trygt.

Rødt kjøtt og vilt
Mange er usikre på om de samme rådene gjelder når man ammer som når man er gravid, som eksempelvis spekemat og vilt. – Rødt kjøtt og vilt er veldig god kilde til jern, og jern er viktig å få nok av når man ammer. Du kan gjerne spise rødt kjøtt og vilt, men bør velge magert rødt kjøtt og begrense prosessert kjøtt, legger Sundfør til.

Husk likevel at vilt skutt med blyholdig ammunisjon kan inneholde rester av bly, og både gravide og ammende bør derfor unngå viltkjøtt hvor det er risiko for blyrester.

Får barnet vondt i magen av noe jeg spiser?
Det er ofte helt normalt at babyen tidvis har litt luft og vondt i magen, men mange vil raskt spørre seg selv om det kan komme av eget matinntak når man ammer. Forskningen på feltet er begrenset, men det er likevel enkelte steg du kan starte med dersom magesmertene ikke virker å gi seg. – Hvis barnet har vedvarende kolikk, kan mor forsøke å kutte ut melk fra kosten. Cirka en tredjedel av barn med magevondt opplever bedring når mor kutter ut melk, sier Sundfør.

Melk er en svært viktig kilde for å sørge for at mor får nok jod og kalsium til seg og barnet, derfor bør du ikke kutte melken kun for sikkerhets skyld. – Hvis barnet har vedvarende kolikk kan det derimot prøves i én uke for å se om det gir bedring. Dersom man utelater meieriprodukter i kostholdet over lengre perioder, er det viktig å sørge for alternative kilder til jod og kalsium, avslutter Sundfør.

Last ned Babyverdens app her
Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelEbrahim
Neste artikkelIbraheem
DEL