Friskere, mildere eller mer smakfull? Slik tilbereder du grønnsakene for din baby.

Grønnsaksmos er en fin måte å introdusere ulike smaker til babyen. Dessuten er det både sunt, godt og veldig enkelt å lage!

-Har du en stavmikser, lager du en grønnsaksmos på noen få minutter, gjerne samtidig som du lager middag til resten av familien, sier Marit Røttingsnes Westlie, kjent som matbloggeren Fru Timian.

Du kan koke mos på bare én type grønnsaker, eller du kan lage en blandingsmos med flere spennende smaker.  I følge den erfarne matbloggeren er det mange muligheter!

Litt ekstra smak
-Egentlig går det aller meste å kombinere. Potet binder mosen fint sammen, gulrot gir flott farge i tillegg til god næring og brokkolien strutter av både farge og vitaminer, sier hun.
Og for den som ønsker en litt friskere smak på en grønnsaksmos, anbefaler Westlie at man tilsetter litt revet eple. Grønnsaksmosen holder seg fint i kjøleskapet i 3-4 dager, selv om den fort vil bli litt misfarget. Hvis du ønsker å lage større porsjoner, kan mosen fint fryses ned.

-Legg den i plastposer i passe porsjonspakker, og klem plastposene helt flate. Da tiner mosene på noen minutter, er rådet fra Westlie.
Les også: Hjemmelaget babymat

Potet eller morsmelk

-De grønnsakene som egner seg best for mos, enten alene eller i kombinasjon med hverandre, er gulrot, søtpotet, potet, blomkål, brokkoli, kålrot, pastinakk, og avokado, sier ernæringsfysiolog i BAMA, Gunn Helene Arsky.

For en liten baby som er vant til morsmelk og grøt, kan noen grønnsaker være litt sterke på smak. Dette gjelder for eksempel brokkoli og kålrot. Men i følge Arsky er det likevel ingen grunn til å velge bort disse grønnsakene.

– Bland dem heller med litt potet for en mildere smak, og bruk gjerne litt morsmelk eller morsmelkerstatning i mosen til babyer under 10 måneder sier hun.

Først etter 10 måneders alder kan du bruke litt kumelk i mosen.

Ikke bruk salt

For oss voksne kan en grønnsaksmos virke både smaksløs og kjedelig uten krydder. Men siden små barn ikke skal ha salt er det viktig at du ikke bruker salt, hverken i kokevannet eller som smakstilsetning i mosen!

-Prøv heller å krydre med litt friske urter eller frukt, når du merker at barnet vil ha litt mer smak. Avokado og banan er en slager. Det samme er gulrot, søtpotet og appelsin, sier Arsky og legger til at det også kan være lurt å tilsette litt olje.

-Små barn trenger nok energi men klarer ikke alltid å spise så mye.  Ved å tilsette olje gir det litt mer energi uten ekstra volum i mosen! 

KJAPT OG ENKELT: Ferdige smoothier fra LilleGo’ hos KIWI er et sunt og mettende mellommåltid for de minste. FOTO: KIWI
FRITT VALG: Du kan kombinere flere grønnsaker og frukter for å variere mosen til babyen. Mosen kan fryses ned i porsjoner. FOTO: KIWI

Som KIWI PLUSS-kunde får du 15 % bonus på all fersk frukt og grønt. Registrer deg her.

Her er åtte grønnsaksmoser hun anbefaler deg å prøve:
(Kilde: Gunn Helene Arsky)

Brokkoli
Dette er supergrønnsaken som passer til alt! Den milde smaken minner om asparges. Skjær litt av stilken og skyll den før du bruker den. Brokkoli trenger kort koketid – da bevarer du også alle de fantastiske næringsstoffene. Brokkoli er en super kilde til helsebringende plantestoffer, fytokjemikalier og antioksidanter. Antioksidantene er både vitamin C og en rekke andre aktive stoffer i grønnsaken.

Blomkål
Den milde og gode blomkålen er manges favoritt. La ikke det uskyldshvite utseendet lure deg til å tro at blomkålen er mindre kraftfull enn brokkolien – den er full av vitaminer, mineraler og spennende svovelstoffer som blant annet har kreftforebyggende egenskaper. Blomkål skal oppbevares i kjøleskapet og skal renses og vaskes før bruk

Kålrot
Sommerens første, norske kålrot er søtlig og mild i smaken. Den kalles Nordens appelsin på grunn av det høye innholdet av vitamin C, men den er også full av folat som er viktig for hjertehelsen. Oppbevar kålroten i kjøleskap.

Potet
Mos gjerne potetene med skallet på, det setter en ekstra spiss på smaken! I tillegg er det her du finner kostfiber og mye av vitaminene og mineralene i poteten. Oppbevares mørkt og svalt.

Gulrot
Gulrot er søt i smaken og vakkert oransje. Fargestoffet betakaroten kan omdannes til vitamin A i kroppen og er viktig for normal celledeling og godt mørkesyn. I tillegg er betakaroten med på å gi en naturlig gyllen solglød i huden, helt ufarlig! Oppbevar gulrot i kjøleskapet. Da holder de seg lengre!

Pastinakk
Denne grønnsaken ser ut som en hvit gulrot, og med sin søte, milde smak er den ypperlig som mos. Du kan bruke pastinakken omtrent som poteter. Den smakfulle roten er i slekt med fennikel, persille, selleri og gulrot, som gjør at smaken er urteaktig. Rotgrønnsaken er næringsrik og nydelig som puré.

Søtpotet
Både farge og smak minner om gulrot, og etter varmebehandling er sødmen fremtredende. Vask og kok søtpoteten til den er mør. Ved koking av søtpotet bør den skrelles etter at den er kokt. Koketiden er den samme som for vanlig potet på samme størrelse. Bakt søtpotet er også fint til mos. Søtpoteten er enda mer rik på betakaroten enn gulrot.

Avokado
Dette er en av de feteste grønnsakene, men heldigvis handler det om det sunne fettet. Denne herlige grønnsaken er naturlig rik på mykt fett, en- og flerumettet. Den er også rik på B-vitaminet folat og kalium, og den er kilde til kostfiber, vitamin E, B6 og sporstoffet kobber.
(Kilde: BAMA)

DEL
Forrige artikkelRask, men smertefull fødsel
Neste artikkelTermin i desember 2017