De fleste fødsler begynner med rier. Men visste du at det finnes i hvert fall fem typer rier? Alle med sine kjennetegn og funksjon.

Sist oppdatert: 1. april 2012

– Vi har maserier eller modningsrier, vanlige åpningsrier, overgangsrier, pressrier og etterrier, oppsummerer jordmor Ragna T. Larsen.

Hvordan riene arter seg, varierer mye fra kvinne til kvinne og fra fødsel til fødsel, men de ulike typene rier dukker opp på ulike stadier før, under og etter fødselen.

Les også: Hva påvirker riene?

Maserier

– Maseriene, eller modningsriene som vi gjerne kaller dem, åpner ikke mormunnen, men modner og kan være med å gi et godt utgangspunkt til det som kommer senere. Disse kan oppleves veldig forskjellig, og de fleste mestrer dem helt fint.

Ragna forteller at mange merker at noe er i gang, men at disse riene sjelden er særlig vonde, og gjerne kjennes som litt murring. Mange blir også forventningsfulle og synes det er spennende at noe skjer.

Noen synes sammentrekningene er krevende allerede på dette tidspunktet. Av og til får gravide også regelmessige maserier som varer i rundt 30 sekunder og som kan komme ganske regelmessig døgnet rundt.

– Hvis disse riene er så plagsomme at det går utover søvn og du ikke klarer å leve som normalt, bør du ta kontakt med fødeavdelingen. Det er ikke lurt å vente i flere døgn hjemme med slike rier – da sliter du deg bare ut før fødselen. Vi kan hjelpe til enten ved å gi noe å sove på, eller ved å dytte kroppen litt i retning av fødsel.

Besøket på fødeavdelingen er ment for å hjelpe den gravide å håndtere maseriene, og Ragna forteller at du ikke kan forvente at det skal være noe særlig åpning på dette tidspunktet. Uten åpning er du heller ikke i aktiv fødsel, så sjansen er stor for at du blir sendt hjem igjen til fødselen kommer skikkelig i gang.

Les også: Slik begynner fødselen

Mange merker ikke særlig til maserier annet enn at ”noe” skjer i kroppen. Det kan også være vanskelig å vite forskjellen på kynnere, maserier og de tidlige åpningsriene.

– Kynnere murrer og kan komme så regelmessig som fem til sju minutter mellom, men de tar seg aldri opp i styrke. Maserier kan kreve mer, men bygger seg heller ikke opp. Åpningsriene blir derimot kraftigere, forklarer Ragna.

Åpningsrier

Den første fasen av fødselen kalles den latente fasen. På dette tidspunktet begynner livmorhalsen å trekke seg opp og flates ut, og riene hjelper til å åpne opp mormunnen mot tre til fire centimeter som er skillet for å nå aktiv fødsel. Dette er også vanligvis den lengste fasen i fødselen fordi riene som regel er små og korte og pausene lange og gode.

– De fleste skjønner at det er rier når de bygger seg opp i styrke. Nå, og etter hvert blir det kortere intervall mellom riene og de varer også lenger. Men så må man kanskje vente på at det blir regelmessighet og systematikk etterhvert.

Se filmen om fødestillinger

Dette er tidspunktet hvor du gjerne forstår at noe er i gjerde, men riene er vanligvis så overkommelige at de ikke krever konsentrasjon, og du kan oftest snakke gjennom dem.

– Veldig mange opplever dem som mensverk. Følelsen sitter lavt under magen, rundt trusekanten. Mange kjenner det også lavt i korsryggen.

Det kan være vanskelig å vite forskjellen på maserier og tidlige åpningsrier, men løper du mye på toalettet og har løs mage, er sjansen stor for at det er åpningsrier i sving. Dessuten vil maserier aldri ta seg opp i styrke, i motsetning til åpningsrier.

Om du skulle tegne rien, ville en tidlig åpningsrie se ut som et lite spisst fjell. Etter hvert varer riene lenger og toppen blir også lenger. De blir også mer kraftfulle.

– Etter en del timer med åpningsrier opplever mange at det ”løsner”. Riene varer gjerne i 60 sekunder og blir mer virksomme. De fleste tar det som et positivt tegn.

Pausene mellom riene er fremdeles lenger enn riene, men riene er mer kraftfulle og krever mer konsentrasjon.

– På dette tidspunktet har mange problemer med å snakke gjennom riene, og det er for oss et godt tegn.

Selv om det er lite man selv eller jordmor kan gjøre, forteller Ragna at rier med brei topp klart er å foretrekke.

– For det er disse som gir framgang.

Podcast om fødselens faser. Gjest: jordmor Karolina Mæland

Se filmen om hva du skal pakke i sykehusbagen

Når dra til fødeavdelingen?

Når åpningen er 3-4 cm og riene bygger seg opp, regner man at kvinnen er i aktiv fødsel. Det er først da at jordmødre vil forvente framgang. De fleste kommer til fødeavdelingen rundt dette tidspunktet.

– Tommelfingerregelen for førstegangsfødende er at man har to til tre rier i løpet av ti minutter og at hver ri varer i cirka 60 sekunder. Det er viktig at styrken er på vei opp – at riene blir gradvis kraftigere. Er de regelmessige, men like i styrke, kan du trygt vente hjemme.

Mange gravide er redde for å ta kontakt med fødeavdelingen for tidlig, men Ragna mener man trygt kan ta en telefon eller to underveis for å få tilbakemelding.

– De fleste kjenner seg selv veldig godt. Er du i tvil, vet du kanskje selv at det er for tidlig å komme inn til føden. Som regel kjenner man når tiden er inne.

Les også: Når skal man reise til fødeavdelingen?

Tommelfingerregelen for førstegangsfødende gjelder derimot ikke nødvendigvis om man har født før.

– Hos fleregangsfødende er styrken på riene viktigere enn intervallet.

Fleregangsfødende får gjerne seinere systematikk i riene, eller ikke i det hele tatt. Så her er det viktigere å kjenne på styrken og ellers ta hensyn til tidligere forløp.

Overgangsrier

Den siste delen av åpningsriene kalles overgangsrier. Disse kommer når det er cirka åtte centimeter åpning, og er kraftige og effektive. De varer frem til full åpning hvor pressriene som regel tar over.

– Riene varer gjerne godt over minuttet og pausen trenger ikke være så mye lenger enn rien. Mange opplever at takene ikke gir helt slipp i pausene heller, men småmurrer litt. Dette er tidspunktet hvor mange ønsker å gi opp og dra hjem, og så kommer den berømmelige trykketrangen hvor mange tror de må på do.

Overgangsriene er som oftest kjennetegnet av en bred topp. Dette er en kortere fase; fleregangsfødende bruker gjerne mellom en halv og en time på denne, førstegangsfødende noe lenger.

Les også om fødselens tre faser

Den beste måten å hanskes med riene på, er å la kroppen og babyen gjøre det de trenger.

– Fram til du får pressrier skal være så avslappet som mulig i kroppen. Kroppen din og babyen vet hva de skal gjøre. Du skal bare ta imot og gi dem best mulig vilkår. Du kommer som regel raskere i mål når du jobber med kroppen i stedet for mot den.

Og mens de fødende gjerne vil avbryte hele fødselen eller i det minste få en lang pause og hvile seg en stund, smiler jordmor vel vitende om hva som er i vente.

– Riene blir ikke verre og verre, men bedre og bedre. Det er positivt at de bygger seg opp. Da nærmer man seg mål.

Les alle fødselshistoriene

Pressrier

Når pressriene kommer, føles det ofte som en lettelse.

– Fram til dette har du bare måtte ta imot og puste deg gjennom riene, men dette er arbeidsrier – nå får du gjøre noe aktivt.

En god pressri har også lang topp og man kan ifølge Ragna klare 3-4 gode press per ri. I motsetning til i overgangsfasen, får man som regel helt fri i pausene mellom riene.

– Førstegangsfødende har vanligvis pressrier i mellom en halv og én time, mens fleregangsfødende gjerne er ferdige på ti minutter.

Hun forteller at de aller fleste er i mål i løpet av en times tid. Om jordmor ikke tror fødselen er like om hjørnet når det nærmer seg en time med pressrier, vil behovet for sugekopp vurderes.

– Pressriene krever mye av både mor og barn, og vi ønsker å få barnet ut mens begge fremdeles har nok å gå på.

Selv om bare et fåtall får behov for sugekopp, er andelen høyere hos kvinner som har fått epidural.

Etterrier

Mange tenker at jobben er gjort når den nyfødte ligger på mors bryst, men for livmorens del, er det fremdeles mye som gjenstår.

– Det er vanlig med etterrier de første dagene. Livmoren skal trekke seg sammen til riktig posisjon og riktig størrelse.

Les alt om barseltiden

Mens førstegangsfødende sjelden merker noe særlig til etterriene, kan de være plagsomme for fleregangsfødende. Hvorvidt man kjenner dem eller ei, spiller liten rolle for funksjonen. Men om de er smertefulle, råder Ragna deg til å sørge for å tømme blæren ofte.

– En full blære irriterer mer enn en tom. Dessuten hjelper det å ligge på magen, og mange har god smertelindring av varmeflaske mot magen, avslutter Ragna.

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelPappa reddet livet til nyfødte Lucia
Neste artikkelHva påvirker riene?
DEL