Sommeren er her, og med det kommer også ofte et tilbakevendende spørsmål om is fra de minste. For er det noe barn ofte lærer fort, er det at is er godt. Vi gir deg praktiske tips til hvordan balansere kos og kosthold, - og oppskriften på sommerens smarteste is.

Is i form av saftis eller fløteis, på pinne eller som kule i kjeks, kan oppsummeres med tre stikkord: det er gjerne søtt, det er ofte energirikt, og det er alltid innmari godt i sommervarmen.

At barna gjerne vil ha noe som både er avkjølende og gir rask energi er ikke rart i det hele tatt. Før eller siden vil barn oppdage at is er godt, og spørre etter det. Det er helt naturlig.

Det er vi voksne som må sette grensene
Det blir (dessverre) opp til oss voksne å begrense inntaket til barna. For det kan fort bli for mye av det gode. Butikkjøpt is er ofte rik på både sukker og energi, og ofte spiser barna isen i stedet for annen næringsrik mat de hadde hatt langt bedre utbytte av.

Størrelsen på isen vi kjøper i butikken er i tillegg ofte ganske stor, og for de minste barna vil en stor is fort egentlig være som om vi voksne skulle spist to slike is på en gang.

Når det er sagt kan barna helt fint få en sommer med innslag av is, så lenge vi voksne gjør noen fornuftige grep. Her kommer noen lure ting å tenke på.

Litt sukker går fint
Barn har små magesekker, men har et relativt høyt behov for næringsstoffer. Maten de spiser bør derfor være så næringsrik som mulig. Mat som for eksempel inneholder mye tilsatt sukker, gir ofte ikke særlig mye annet enn søtsmak og energi.

Helsedirektoratet anbefaler derfor at maks 10 prosent av energiinntaket vårt kommer fra tilsatt sukker. Det betyr enkelt fortalt at litt tilsatt sukker går fint, men prøv å holde det så lavt du klarer. Vi lever i et samfunn der barna ofte kan få i seg for mye tilsatt sukker dersom vi som foreldre ikke har et bevisst forhold til det.

Å begrense mat med mye tilsatt sukker slik som kaker, brus, kjeks, is og godteri til lørdager i hverdagen er en fornuftig rettesnor. At det blir litt hyppigere i sommermånedene er veldig vanlig. Da er det viktig at det øvrige kostholdet på sommeren er næringsrikt.

I et sunt og variert kosthold er det også plass til is
Et sunt og variert kosthold er viktig både for store og små. Og i et sunt kosthold med frukt, grønnsaker, grove kornprodukter, magre meieriprodukter, magert kjøtt, fisk, – og hvor man prøver å begrense inntak av tilsatt sukker og salt i hverdagen, er det også rom for is iblant.

Et godt tips er å prøve å opprettholde et jevnlig inntak av grove kornprodukter og grønnsaker gjennom sommeren. Det gir viktig påfyll og metter godt.

Husk at det er det totale kostholdet som har størst betydning for helsen.

Det er viktig å velge mat som gir kroppen påfyll av mye forskjellig på en gang. Magre meieriprodukter er et eksempel på dette, og noe som lar seg kombinere med mange kalde og fristene retter om sommeren. Helsemyndighetene anbefaler et daglig inntak av 3 porsjoner magre meieriprodukter hver dag – og faktisk kan både milkshake laget på lettmelk og bær, smoothie med yoghurt, sjokolademelk uten tilsatt sukker, melk med smak og hjemmelaget yoghurtis også inngå i dette rådet.

Sommerens smarteste is?
Har du rester av frukt og bær, og yoghurt i kjøleskapet? Miks alt sammen med en stavmikser eller kjøkkenmaskin, frys ned og lag ispinner! Da kan du faktisk gi barnet is på lik linje som du ville gitt barnet et mellommåltid bestående av yoghurt og frukt – det har det samme næringsinnholdet, men virker kanskje enda litt mer fristende og stas for barnet i sommervarmen.

Huskeliste til is-sesongen:

  • Det er naturlig at barn spør etter is
  • Husk at inntaket av tilsatt sukker og energi fort kan bli høyt hvis man spiser mye is. For de minste barna kan en stor butikkjøpt is tilsvare to is for oss voksne
  • Et sunt og variert kosthold i bunnen gjør det også mulig å kose seg med is
  • Fyll på med grove kornprodukter og grønnsaker i sommer. Det metter godt og er næringsrikt
  • Magre meieriprodukter er kjølig, godt og gir påfyll. Du kan lage mye godt med yoghurt, som gir barna påfyll av proteiner, vitamin B12, kalsium og jod
  • Hjemmelaget is med yoghurt og frukt eller bær kan faktisk gis på lik linje som du ville gitt et mellommåltid
  • Prøv å vende tilbake til de gode rutinene så fort ferien er over, slik som for eksempel å begrense is og godteri til lørdager

 

 

Last ned Babyverdens app her
Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelDoreen
Neste artikkelFawn
DEL