Spørsmål:
Hei Hei!!! Jeg er 26 uker på veg og har bekkenløsning. Får behandling av fysioterapeut. Jeg lurer på hvilke stillinger er best for meg med bekkenløsning?
Har i utgangspunktet mistet sexlysten etter at jeg ble gravid, samboeren min savner dette i forholdet vårt. Jeg har selvfølgelig lyst til å møte han på dette punktet, men vil være sikker på at jeg ikke forverrer bekkenløsningen. De gangene vi har hatt sex har jeg vært litt anspent og redd for at det skulle gjøre vondt… Håper du kan svare meg på dette ganske fort, for jeg er fortvilet over situasjonen og tør ikke å spørre noen andre.

Svar:
Bekkenløsningsplager er som du sikkert vet og har erfart, svært varierende fra dag til dag og fra kvinne til kvinne. Jeg vil derfor anbefale dere som par å bruke litt tid på å finne ut hva som kan fungere. Det betinger at dere snakker sammen, er tålmodige, opptatt av hverandres ve og vel og viser hverandre respekt.
Nærhet og varme, ligge på armen og småprate er viktig for å føle samhørighet.
Mange kvinner forteller om et økt behov for dette i svangerskapet – også de uten plager og ubehag.
Massasje og berøring på naken hud uten forventning om at det hele skal ende i et samleie er et godt utgangspunkt for alle par som av en eller flere grunner har «gått i stå».
Bruk fantasien og vær kreativ. Håper dere sammen finner ut av det på en god  måte. Sex er så mye mer enn samleie.
Lykke til videre!
Hilsen Monica
Følg babyens utvikling: Last ned Babyverdens app her
Hva synes du om artikkelen?
Forrige artikkel
Neste artikkel
Nyeste artikler:
Navnetoppen i Finland 2023
Vi gjør oppmerksom på at dvv.fi, tilsvarende vårt ssb.no, ikke offentliggjør navnetoppen for hele befolkningen, men deler den i finskspråklig, svenskspråklig og andre morsmål...