Fysisk aktivitet i svangerskapet er godt for både mor og barn – både fysisk og psykisk. Daglig bevegelse på minimum 30 minutter eller 3 x 10 minutter med en intensitet så høy at du nesten ikke kan føre en samtale, anbefales.

Sist oppdatert: 10. March 2016

Gravide som er fysisk aktive, opplever dessuten ofte:

  • lettere svangerskap og fødsel
  • redusert risiko for svært stor vektøkning
  • bedre allmenntilstand
  • bedre selvfølelse
  • færre tegn til stress
  • bedre glukosetoleranse og insulin-følsomhet
  • bedret helsetilstand dersom en har svangerskapsdiabetes

Enkelte opplever at trening hjelper mot kvalme, forstoppelse, hevelser og kriblinger i beina.

 

Les om Mari som fortsatte treningen med baby i magen!

Kan det være farlig for barnet?
Noen gravide er engstelige og lurer på om det er sunt med trening, men det er ingen grunn til bekymring. Så lenge du føler velbehag og ikke utsetter deg selv eller barnet for fare (for eksempel fall, slag eller spark), har dere begge godt av aktiviteten. Selv om du ikke trente før du ble gravid, medfører det ingen risiko å starte under graviditeten.

Rådet er: Bare kom i gang! Fysisk aktivitet under svangerskapet øker ikke risikoen for spontanabort, for tidlig fødsel eller dårlig vekst hos fosteret.

Kvinner med svak livmorhals eller som har født prematurt før, bør rådføre seg med lege.

Hvordan kan jeg trene?
Gode treningsformer for gravide kan være:

  • gåturer (gjerne med staver)
  • sykling
  • skigåing
  • jogging
  • aerobic
  • svømming og annen trening i vann
  • magedans
  • enkelte yogaøvelser.

På slutten av graviditeten kan det være fornuftig å velge såkalte ikke-vektbærende aktiviteter som:

  • svømming
  • vanngymnastikk
  • ergometersykling.

Det er i tillegg også viktig å styrke rygg- og magemusklene. Tenk på all den ekstra vekten du skal bære i tiden framover!

Podcast: Trening under graviditeten
Gjest: jordmor og treningsinstruktør Cecilie Eik

 

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelSymptomer på graviditet
Neste artikkelDette kan du forvente deg av svangerskapskontrollene
DEL