Små barns hud er ekstra sårbar, og det er derfor viktig å beskytte den i solen. Og husk at det ikke bare er om sommeren solen kan være sterk.

Sist oppdatert: 20. desember 2021

Med tynnere hud og mindre pigment enn voksne, blir små barn lettere solbrent. For mye av solens ultrafiolette stråler (UVB og UVA) kan skade de øverste hudlagene. Huden kan bli rød, hoven, varm og øm, og hudens elastisitet kan svekkes.

Viktig grunnlag
Passer man godt på barnets hud, legger man et godt grunnlag for resten av livet. Ifølge Norsk helseinformatikk, nhi.no, viser nemlig forskning at solforbrenning i barndommen øker risikoen for å få føflekkreft og andre typer hudkreft i voksen alder.

Hudtype
Hvilken hudtype barnet har spiller en rolle i forhold til hvor godt barnet tåler solen. Jo lysere hud barnet har, jo mer behov har det for beskyttelse. Barn med lys hud, og blondt eller rødt hår, er ekstra utsatt for å bli solbrente.

De minste skal ikke i direkte sollys
Likevel er det viktig å huske et generelt råd til alle – de minste barna bør ikke utsettes for direkte sollys. Ifølge Kreftforeningen bør ikke barn under ett år oppholde seg i direkte sol. Finn heller et godt sted i skyggen, eller sørg for at barnet skjermes for eksempel under parasoller, i UV-telt eller i vognen. Barn som er under 6 måneder skal heller ikke bruke solkrem.

Hvor du er virker inn på hvor sterk strålingen er
Solstrålene blir mer intense jo nærmere man er ekvator. Sola er altså mer intens i Oslo enn i Tromsø, og mer intens i Spania enn i Norge. At det er lettskyet eller overskyet og ikke klar sol, betyr ikke at du ikke trenger å beskytte barnet mot solen. UV-strålene kan nemlig være sterke selv om det er kaldt i luften eller litt overskyet.

Refleksjoner kan også øke strålingen, som fra vann, sand og snø. Derfor er det ekstra viktig å beskytte huden om dere for eksempel er på påskefjellet eller drar på båttur.

Tegnene på solforbrenning kommer ofte først noen timer etter oppholdet i solen. Det er derfor ikke tilstrekkelig å holde øye med barnet for å se om huden blir varm og rød.

Sjekk UV-stråling
Hvor sterk den ultrafiolette strålingen er, kan du sjekke på nettsidene til Direktoratet for strålevern og atomberedskap. https://uvnett.dsa.no/default.aspx Her finner du meldinger om den såkalte UV-indeksen, og om du eventuelt trenger å beskytte huden med solkrem eller klær – eller ta pauser fra solen. Skalaen på UV-indeksen går fra 1-11+, som er fra lav til ekstrem. UV-indeks på høyere enn 2 krever solkrem. Husk dessuten at UV-indeksen øker mot og toppes midt på dagen (mellom klokken 12 og 15), så lav UV-indeks på morgenen før dere legger ut på langtur, trenger ikke å bety at dere ikke trenger solkrem!

Her er noen viktige råd for å beskytte barnas hud i solen:

Solkrem:
– Et generelt råd er å bruke rikelig med solkrem med faktor 30 eller høyere når barnet ikke er beskyttet på annen måte. Barn under 6 måneder skal ikke bruke solkrem.
– Smør barnet 15-30 minutter før det skal ut i solen så kremen kan trekke godt inn.
– Har barnet ømfintlig hud, kan det være lurt å prøve solkremen på et lite hudområde først, for å se om barnet tolererer kremen.
– Smør rikelig og jevnt, og flere ganger i løpet av den tiden barnet er i solen. Gjerne annenhver time. Hvis barnet er mye i vann, er det lurt å velge en vannresistent eller ekstra vannresistent solkrem. Husk at lepper, nese og ører er ekstra utsatte områder.
– For å få effekt av solkremen, er det avgjørende å bruke tilstrekkelig mengde. De fleste smører seg med altfor lite krem, og får derfor mye lavere beskyttelse enn emballasjen lover. Mengde tilsvarende en håndfull solkrem, må til for å dekke en hel kropp.

Dekk til huden og søk skygge:
– La også små barn ha solhatt på hodet og bruke solbriller når de er ute i sterkt sollys. Selv i lettskyet vær bør barnet beskyttes.
– I tillegg til å bruke klær, solbriller og skygge bør man smøre solkrem på de delene av kroppen som ikke er tildekket.
– Skygge og klær gir god beskyttelse mot sterke solstråler. Selv i vannet kan små barn godt beholde en trøye på. Klær med kraftige farger gir bedre beskyttelse enn lyse klær.

La barnet få pauser med skygge, særlig midt på dagen når solen er sterkest (som oftest fra kl. 12-15).

Husk også at barnet får i seg nok drikke, slik at det ikke blir dehydrert!

Kilder:
– Norsk Helseinformatikk, nhi.no: https://nhi.no/sykdommer/hud/solforbrenning-og-lysomfindtlige-hudlidelser/solforbrenning/
– Helsenorge.no: https://nhi.no/sykdommer/hud/solforbrenning-og-lysomfindtlige-hudlidelser/solforbrenning/
– Direktoratet for strålevern og atomberedskap:
https://uvnett.dsa.no/default.aspx
Last ned Babyverdens app her
Hva synes du om artikkelen?