Jeg er overhodet ikke motstander av fysisk aktivitet, og har alltid hatt et relativt aktivt liv. Motstander er jeg derimot blitt av denne treningstrenden blant nybakte mødre. Den som tar helt overhånd og flytter fokuset vekk fra barn til mor.

Sist oppdatert: 13. October 2014

Nå er dokumentarprosjektet #yummymummy inne i en kritisk fase. I seks uker har jeg trent noe så avsindig mye at det hele føles som et helt år! Jeg har forsøkt å holde meg til en kostholdsplan som hovedsakelig består av protein. Fraværet av karbohydrater gjør alt litt vanskeligere. Alt må planlegges. Treningen tar såpass mye tid, og ikke minst krefter, at enhver liten impulsiv handling i hverdagen får et allerede skjørt korthus til å deise i bakken. Jeg er herved blitt et offer for mammakroppen. Et lett bytte.

Dersom du har planer om å gjøre som meg, forsøke å komme i toppform og ned i størrelse fort etter fødsel, må du være forberedt på en del ting. Mindre søvn og en stressende hverdag setter sitt preg på både yteevne og resultater. Jeg har følt at jeg har gitt alt jeg har på trening, men allikevel tror jeg at jeg ville hatt mer å gi dersom forholdene lå til rette for det. Og med det mener jeg en uthvilt kropp og et klart sinn.

Les også:
Er jeg Yummy nok?

Tvangstrilletur

Foran hver eneste trening, og som regel også etter endt treningsøkt, er det dessuten et annet menneske som opptar all din oppmerksomhet og restenergi. Du må være forberedt på at du sjelden får den hvilen du før unnet deg etter seksti minutter med svette. Noen ganger vil du dessuten oppleve at den dårlige samvittigheten gnager litt, for er det ikke sånn at all denne fokusen på deg selv og ditt eget utseende på et vis går ut over den lille?

Der er vi mange som er uenige med hverandre. Det er en hel gjeng med #fitmoms der ute som sier at trening for mamma gir mer energi og at en blir mer opplagt, og derfor kan være en bedre mamma for den lille. Jeg er overhodet ikke motstander av fysisk aktivitet, og har alltid hatt et relativt aktivt liv. Motstander er jeg derimot blitt av denne treningstrenden blant nybakte mødre. Den som tar helt overhånd og flytter fokuset vekk fra barn til mor. Noen hiver seg på tredemølla direkte etter fødsel. Vi andre har godt av å vente litt. Ganske lenge faktisk. Du må være forberedt på at du som nybakt mamma ikke opplever økt energinivå av å kaste deg inn i treningen. Effekten har heller motsatt virkning.

Les også:
Glittermus

Hønemor

#yummymummy krøller laken

Du må være forberedt på å spise lite og magert, dersom målet er å bli kvitt mammakiloene raskt. Du kan forberede deg på at dersom du ikke får i deg nok energi mens du ammer, vil melken mest sannsynlig forsvinne. Jeg var ferdig med dag-amming da prosjektet startet, men var interessert i å fortsette natt-ammingen. Tre uker inn i prosjektet mistet jeg all melk. Det kan godt hende at det var krabbesalaten sin feil. 

Du kan forberede deg på at en hver utskeielse frem mot målet resulterer i "straffetrening" og dårlig samvittighet. I tillegg til tanker om babyrutiner, bleiestørrelser, samlivet til barnefaren, fremtiden som småbarnsmor og den nye økonomiske situasjonen, må du forberede deg på at mye av hjernevirksomheten kretser rundt resultater. Vekt, centimeter. Har jeg kommet ned i samme vekt som FØR jeg ble gravid? Klarer jeg noen kilo til? Jakten på denne "perfekte" mammakroppen vil etterhvert spise seg inn i hver eneste lille ledige krok i sinnet. Til slutt vil du måtte ta et valg. La dette jaget styre hele permisjonstiden, eller vrake hele greia til fordel for den som faktisk betyr noe her.

Jeg startet dette innlegget med å skrive at prosjektet var inne i en kritisk fase. Med bakgrunn i alt det jeg har skrevet til nå føles dette som vinn eller forsvinn. Skal #yummymummy fortsette, eller gi seg mens hun ennå har et sunt hode på topp?

Følg Yummy Mummys egen blogg.

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelJulegavetips
Neste artikkelDet beste (og mest utfordrende) ved å være jordmor
DEL