Jeg har vært mamma i sju uker og kroppen har kommet seg etter fødselen. Nå har jeg ingen unnskyldning lenger. Jeg skal bli supermamma, med plettfritt hus, flott kropp og cupcakesene klare når det kommer folk på kaffebesøk. Eller...?

Sist oppdatert: 29. mai 2013

Jeg har vært mamma i sju uker, barseltiden er over, jeg har vært på seksukerskontroll, og kroppen har kommet seg etter fødselen. Nå blir jeg nødt til å komme meg ut av sofaen igjen, jeg har ingen unnskyldning lenger. Fra nå av blir det trilleturer hver dag, sit-ups i stua hver kveld, husarbeid, og fokus på sunn mat. Det blir kafeturer, besøk, barselgruppe og hundetrening. For det har jeg vel tid til nå som jeg bare er hjemme, ikke sant?

Egentid og trening?
Supermamma blir jeg nok aldri. I alle fall ikke hvis det betyr at jeg må gjøre alle disse tingene. Men jeg kjenner at både kroppen og hodet er klar for litt action igjen, jeg har sittet i sofaen alt for lenge nå. Legen jeg var hos på seksukerskontrollen anbefalte å komme i gang med litt lett trening, og kanskje til og med trene litt alene mellom ammingene. – Det er godt å få litt pause iblant, sa hun, og det er et godt råd, men jeg vet ikke om jeg er klar for det.

Les også:

Ikke vær redd for å si ifra

– Det går an å bli slank igjen

Knip deg sterk!

Trilleturene er jeg i gang med, det er godt for både kropp og sjel. Og jeg planlegger å ringe noen og spørre om de vil være med og gå en av de nærmeste dagene. Det er en god måte å være sosial på, for minien sovner i vogna, og jeg kan fokusere på skravlingen. På den måten får jeg en pause likevel. Jeg er ikke klar for kafeturer enda, men jeg gruer meg i alle fall ikke for å kjøre bil med jenta mi i bilsetet lenger, så nå kan jeg besøke venner og familie selv om Kevin er på jobb. Og hvis noen vil besøke meg, så får de ikke cupkakes, men kaffe skal de få. Det må jeg jo få til.

Snart klar for møte barselgruppen
En annen flott mulighet til å være sosial får jeg i barselgruppen min. Helsestasjonen har organisert første treff, så i juni får jeg møte de andre nybakte mødrene i bygda. Det gleder jeg meg veldig til, for jeg har ingen gravide venner (så vidt jeg vet), og ingen av mine nærmeste har små barn. Jeg kjenner at behovet for å snakke om amming og bleieskift med noen er stigende, men jeg prøver så godt jeg kan å ikke snakke om slikt med vennene mine, for jeg husker hvor kjedelig jeg syns det var før jeg ble gravid. Kanskje barselgruppen blir et sted hvor jeg kan snakke meg ferdig om sånt? Da får jeg kanskje mer besøk også.

Les også:

Slik får du tid til å trene!

Kjærestetips for nybakte foreldre

Frokosten jeg spiser for tiden, raskt å lage og å spise, og både sunt for kroppen og godt for fordøyelsen.Jeg MÅ spise sunnere!
Når det gjelder mat, så er jeg faktisk helt nødt til å spise sunnere. Siden fødselen har jeg spist mye sjokolade og snacks, og det kjenner jeg at påvirker meg veldig. Blodsukkeret stiger og synker raskere enn jeg klarer å si «smågodt», og det gjør meg sliten, gretten og lysten på mer sjokolade. I tillegg går jeg ikke ned i vekt i det hele tatt lenger, selv om jeg fullammer. Jeg har ikke tenkt å slanke meg, det sa legen at jeg ikke bør gjøre. Hvis man slanker seg når man ammer, er det en fare for at avfallsstoffer som er lagret i kroppen går ut i melken, og det er ikke bra for de små. Likevel er det greit å gå ned i vekt, så lenge man spiser normalt sunt og godt. Gjør man det vil ammingen sørge for at vekten går ned av seg selv.

Så ja, jeg skal absolutt ta meg sammen. Fra nå av blir det god, sunn mat og masse frisk luft! Men sit-ups og cupcakes blir det nok ikke. Ikke enda i alle fall.

Hva synes du om artikkelen?