Sist oppdatert: 22. November 2010

Ja til dessert hver dag!

Vi bare MÅ HA noe søtt etter middagen. For mange av oss blir denne søthungeren dessverre tilfredsstilt etter at ungene har lagt seg i form av knasende godteposer som er gjemt der ungene ikke kommer til. Vi ser Grey`s Anathomy mens kaloritelleren løper omvendt proporsjonalt med samvittigheten. Så la oss da heller gjøre det utenkelige og gjeninnføre den gammeldagse tradisjonen med dessert hver dag! Men vi skal gjøre det sunt, kjapt og enkelt anno 2010!
En skål med bær demper ikke bare søtsuget om kvelden, men gir også én av de fem anbefalte frukt og grønt-porsjonene om dagen. Bær inneholder lite energi, men mye fiber og vitaminer som vitamin A, vitamin C, vitamin E og folat samt mineraler som kalium.

 

Gå for de sterkeste fargene! Jo sterkere farge, jo sunnere er de. Bær er stappfulle av antioksidanter. Et variert kosthold med mye antioksidantrike matvarer som bær, frukt, grønnsaker og nøtter ser ut til å kunne styrke antioksidantforsvaret. Antioksidantene uskadeliggjør kreftfremkallende og celleødeleggende stoffer (såkalte frie radikaler) og reduserer de skadelige effektene av disse. Bær inneholder mange forskjellige antioksidanter som muligens kan forklare den gunstige effekten i forhold til forebygging av livsstilssykdommer som kreft, hjerte- og karsykdommer og diabetes. Det er derfor ingen grunn til å spare på desserten!

Lune bær med vaniljekesam
bær,
frosne eller ferske
vaniljekesam eller vaniljeyoghurt

 

Slik gjør du: Ta frem en pose bær i fra fryseren mens ungene rydder av bordet (eller omvendt). Tin og lun bærene så vidt i mikroen eller i en gryte. Fordel bærene i hver sin porsjonsskål og ha over 1-2 ss vaniljekesam/vaniljeyoghurt.

Servèr!

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelJesper Juul: Finnes det en trassalder?
Neste artikkelJeg – en stjerne!
DEL