Sist oppdatert: 30. desember 2010

I den mørkeste tiden av året er det godt å kunne krype opp i sofakroken med noe varmt i koppen. Det du kanskje ikke tenker på, er at det du har i koppen også kan få betydning for kroppen. Te inneholder som kaffe, en kompleks blanding av forskjellige kjemiske stoffer og bidrar med både fytokjemikalier (antioksidanter) og fluor i tillegg til koffein. Innholdet av koffein og fytokjemikalier kan variere betydelig mellom ulike typer te. Det som skiller svart te fra grønn te, er at den har vært igjennom en gjæringsprosess som endrer den kjemiske sammensetningen noe.

Det er ikke like mye dokumentasjon på helseeffekter av grønn te som av svart te, men dokumentasjonen som finnes mellom inntak av svart te og helse, viser at det er gode holdepunkter for at inntak av svart te kan redusere risikoen for hjertesykdom. Det er en god bonus å ta med seg opp i sofakroken! Det du likevel bør huske på, er at te kan hemme opptaket av jern fra maten. Ta derfor heller koppen med te en god stund etter at du har spist!

 

Hvis du ikke har så lyst på ”vanlig” svart posete, kan du lage en av godt krydder selv:

Ingefærte

3-4 cm fersk ingefær (alt etter hvor sterk du vil ha teen)

2 dl vann

Litt sukker

Evt. litt sitron

Skrell ingefæren og kjør den gjerne med stavmikseren i litt av vannet. Kok opp med resten av vannet. Ha i litt sukker og evt. litt sitron.

 

Tid å lage: 5 min

Passer for: voksne

Visste du at:  Grønn te inneholder omtrent like mye antioksidanter som kaffe og dobbelt så mye som svart te.

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkel1-2 år: barneoppdragelse i ord og handling
Neste artikkelJesper Juul: Hjemmemamma best?
DEL