Når Jeanette Roede tar på pysjene på barna, tar hun samtidig på seg selv treningstøy. – Da blir det gjort. Blir liksom litt for dumt å sitte med treningstøy i sofaen klokken elleve, uten å ha brukt det! Man må finne den tiden på døgnet som passer best i hverdagsrytmen, og hvor sjansen er størst for å få gjennomført planene, sier Jeanette Roede.

Sist oppdatert: 10. februar 2010

Jeanette er ikke så streng som man kanskje frykter. Hun vil at alle skal være glade i kroppen sin uansett, men oppfordrer alle til å holde seg i form. Og hun mener det ikke trenger være så vanskelig heller. Selv er hun utdannet fysioterapeut, og har fått riktig kosthold bokstavlig talt inn med morsmelken. Jeanette er datter av Norges slankedronning Grete Roede, og nå er det Jeanette som driver bedriften videre.

Monica tok slankeoperasjon –  og ble gravid

– Det er mulig å bli tilnærmet slik man var før fødselen. Men det krever at man jobber for det, både gjennom et sunt og velbalansert kosthold og mosjon. Og det er aldri for sent å begynne, og å komme i bedre form! Sier Jeanette Roede til Babyverden. 

Slik får du tid til å trene

Kan ALLE komme i form?
– Men det ser ut til at vi er forskjellige; noen får tilbake ”trommeskinnet” få uker eter fødselen, mens andre ikke blir kvitt ”slafsemagen”. Er vi ulike? 

– Vi har i alle fall ulik elastisitet i huden, og hos noen tar det lengre tid å få huden til å trekke seg tilbake, det avhenger av blant annet alder og gener. Jeg mener vi må tåle at det vises på kroppen at vi  har levd et liv og utrettet mirakler!  Og har man bare noen ”småkilo” ekstra, er det avgjørende hvordan man føler seg og hvordan man trives med sitt eget speilbilde. Noen kan ha det bedre med å akseptere to kilo ekstra, istedenfor å hele tiden streve med å slanke seg og ikke føle at de ikke er gode nok. Det gjelder å trives med seg selv og livet sitt, og trivselsvekt er ikke det samme som idealvekt. Men tren deg sterk – det kommer godt med uansett og øker den generelle trivselen.

Slik trener du bekkenbunnen

– Tren deg sterk – og i bedre humør!
Hun sier at uansett om man er normalvektig eller har mange kilo ekstra, bør man trene seg sterk. Da vil man være bedre rustet til den travle hverdagen det er å ha små barn med løfting, bæring og vilter lek. Før var ikke Jeanette så glad i å trene selv. Men da hun fikk ryggproblemer i sitt andre svangerskap – og enda verre i svangerskap nummer tre – begynte hun å trene regelmessig.

– Jeg var ikke flink til å trene regelmessing og hadde mange unnskyldninger for ikke å trene. Men ryggplagene fikk meg til å spørre meg selv: ”Vil jeg ha det sånn?” Det ville jeg ikke, og jeg begynte å trene regelmessig. Nå har jeg sjeldnere ryggplager og de varer mye kortere. Dessuten har jeg fått lengre lunte….! Ler Jeanette.

Flat mage uten situps

Legg listen på et gjennomførbart nivå!
For Jeanette er det viktig å legge listen sånn at treningene er gjennomførbare. Nå blir det minst to økter styrketrening og èn kondisjonsøkt. Blir det mer er det en skikkelig bonus.

– Og nå liker jeg faktisk å trene!

Hun mener travle småbarnsforeldre kan gjøre mye hjemme. Ved å bruke trenings-DVDer, treningsstrikker, gymball, bosuball og catslide kan en trene seg sterk og smidig.

– Man blir ofte noe ”slarkete” etter fødsler. Da er det viktig å trene opp kjernemuskelaturen og bekkenet. At man i tillegg blir fastere i kroppen, blir en hyggelig bieffekt. 

– Hva mener du er viktigst; føle man ser bra ut eller være i god form?

 – Alle kan føle seg bedre med en kropp som er sterk og sunn og som fungerer godt i hverdagen. En må legge ”standarden” slik at en trives med seg selv. Man skal ikke være for streng med seg selv – men det er viktig å heller ikke være for ”raus”, sier Jeanette. 

Ned 20 kilo: – Føler meg som en 20-åring!

– Mange skeier ut under graviditeten
For er man for raus, har kiloene en tendens til å legge seg på, det ene etter det andre. Og ”merkelig nok” går de ikke like lett av som de kom på….

Jeanette mener det er mye man kan gjøre for å trives bedre med seg selv, både i svangerskapet og etter fødselen.

– Utrolig mange tenker: ”Nå skal jeg legge på meg likevel” – og så skeier de ut i svangerskapet. Og mange har velmenende mødre og svigermødre som oppfordrer dem til å spise mer. Men det er ikke alltid like lett å ta av alle kiloene man har gått opp ekstra. Hormoner kan også virke inn slik at det er vanskeligere å ta av etter fødselen. Det er mange som har sitt første møte med oss etter én eller flere fødsler. Noen har blitt så store at kroppen rett og slett er til hinder i hverdagen, mens andre sliter med noen få ekstra kilo.

Hvilken bekkenbunnstrening er den beste?

– Mange begynner for tidlig med slankingen
Roede råder folk til å ta varsellampene på alvor. Overvekt er ikke bare tungt i hverdagen, men kan også utgjøre en betydelig helserisiko. Mange opplever dessuten å komme inn i en ond sirkel; de ekstra kiloene kan gi belastningsskader, og skadene kan igjen føre til passivitet – og flere kilo.
Grete Roede tilbyr også kurs for de som ammer. Når kroppen produserer morsmelk, er det flere hensyn å ta, og man bør ikke gå i gang for tidlig og heller ikke gå for fort ned i vekt. 

– Mange begynner for tidlig med slankingen. Vi vil gjerne hjelpe folk ned i en vekt de trives med, på en god og forsvarlig måte. Ikke minst jobber vi mye med å etablere gode kostholdsvaner. Og det er faktisk en gave til barnet også! Å ha et sunt kosthold i barneårene minsker sjansen for overvekt senere i livet.

Les også saken: «Trommeskinn eller slafsemage», der mødre forteller om sitt syn på kroppen etter fødselen. 

Amming og slanking

 

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelTrommeskinn eller «slafsemage?»
Neste artikkelAlene med ansvaret
DEL