Å lese for et lite barn som sitter trygt inntil deg, er en kjærlighetshandling som gir nærhet, trygghet og glede. Samtidig vokser kjærligheten til bøker frem. Og du kan aldri begynne for tidlig å lese for barnet ditt!

Sist oppdatert: 28. January 2005

Selv i siste del av svangerskapet kan barnet lytte til rim, regler og historier du leser. Forsøk viser at barnet etter fødselen “gjen-kjenner” stemmer og lyder det hørte før det ble født, og at disse virker beroligende på barnet. Rytmen i versene og lyden av stemmen din, enten du synger eller leser, vil roe barnet. Samtidig får barnet den nærheten og fysiske kontakten det har behov for.

Slik leser du for spebarnet ditt

Noen spebarnsmødre har lagt inn lesing som en daglig rutine under en av ammestundene. Mens barnet ligger godt og trygt mot kroppen og dier, leser mor rim og regler. Rim og regler, sanger og vers er svært viktige for barnets språkutvikling. Selv om barnet ennå ikke forstår hva alle ordene betyr, oppfattes og registreres lydene. Lydene blir senere til ord.

Du kan også ta barnet på fanget og lese pekebøker med det – pek på tegningene, helst av enkle gjenstander og situasjoner barnet kan gjenkjenne, si ordene og prat om alt dere ser i boken. Det er lurt å peke på og snakke om tilsvarende ting i hjemmet. Si for eks.: "Se på stolen i boken. Og se der! (pek mot en stol i rommet), der er vår stol," osv.

Våg å legge "sjelen" din i lesingen. Lag dyrelyder, varier stemmebruken, gjør det spennende og engasjerende. La barnet sitte vendt mot deg mens du leser, gestikulerer og lev deg inn i den enkle, lille fortellingen. Om barnet ikke forstår alt du forteller, vil det glede seg over lydene, ansiktsuttrykkene og bevegelsene dine.

Det kan godt hende at når dere har lest den samme boken så mange ganger at du har lyst til å kaste den ut av vinduet, så begynner innholdet i boken kanskje endelig å gi mening for det lille barnet. Dessuten liker barnet repetisjon og finner trygghet i gjenkjennelsen – det kjeder seg ikke!

Lesetips! Gi barnet et eget lite fotoalbum med bilder av seg selv, foreldre, nære venner og familiemedlemmer, kjæledyr eller favorittleker. Det styrker barnets identitetsfølelse og hjelper barnet å holde venner og kjære friskt i minne, selv når det går en stund mellom hver gang det besøker dem.

Spebarnet kan lese alene!

For det lille barnet er å lese å se, smake, føle og lytte – det tar alle sanser i bruk for å utforske bøkene. Heng trekkspillbøker over stellebordet, eller gi barnet en lett bok det selv kan holde mens du skifter bleie og steller. Fest en bok til sengestolpen, klips den på barnevognen eller foran barnet i bilen. Dette gir barnet noe spennende å titte i. Ta alltid en bok med når dere er ute og reiser. Når barnet lærer å sitte stødig, kan det godt sitte alene på gulvet med bøker mellom bena og bla, peke og "lese" i bøker alene.

Hva skal bøkene handle om?

Egner, Vestly og Lindgrens bøker er klassikere som bør finnes i et hvert barns bokhyller. Men vit at det ennå går mange år før barnet vil la seg fortrylle av Pippis eventyrlige krefter og Hakkebakkeskogens magi.

For spebarnet er bildene det viktigste, og de første bøkene bør være enkle, tydelige og ha gode farger. Bilder av kjente ting som klær, leker, mat, møbler og husdyr er ideelle. Og etter hvert vil foto og tegninger av barn i kjente situasjoner – barn som kler på seg, bader, spiser, leker, går på tur og legger seg – vekke assosiasjoner og forsterke barnets selvfølelse.

Dyrelyder er ofte de første "ord" barnet lærer, og bøker om dyr faller utvilsomt i smak. Titt-titt bøker, peke- og ordbøker med mange kjente ting og detaljer å prate om, er flotte. Ordforrådet stimuleres ved at den voksne peker og prater om det dere ser på bildene, og ved at barnet får anledning til å "prate" selv.

Etter hvert lærer barnet å bla i bøker selv. Når bøkene i tillegg aktiviserer barnet og lar det få ta del i historien, blir leken enda mor-sommere. Det finnes nå bøker på markedet som har luker, dreieskiver og sprett-opp-illustrasjoner. Her er bøker med ulike tekstiler barnet kan stryke over og kose med, speil det kan titte på seg selv i, samt innfelte rangler det kan riste i. Andre bøker har knapper barnet kan trykke på for å få frem lyd og lys. Dette pirrer leselysten og har en nyttig "bivirkning" – barnets evne til å mestre små håndbevegelser trenes opp.

Still krav til bøkene!

Spebarnsbøkene skal møte en rekke krav. De skal først og fremst være i et format og i et materiale som tåler tøff behandling. I denne perioden får de fleste barn sine første tenner, og alt barnet får fatt i puttes i munnen. Å stille kløen er likevel ikke hoved-grunnen til dette. Ved å putte noe i munnen, gjør barnet seg kjent med hvordan tingen smaker og føles. Stoffbøker eller overflate-behandlede bøker som kan vaskes eller tørkes av er flotte, likeså bøker i tykk kartong som står for en støyt.

Les ved leggetid

Spebarnet finner trygghet i rutiner. Legg inn en liten lesestund i kveldsrutinen allerede nå. Les gjerne den samme boken hver kveld i lange perioder. For det som gjentas ofte, vil bli gjenkjent og husket. Det vil også minnene om en nær og rolig stund ved leggetid.

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelSelvstendighet og grenser – det vanskelige dilemmaet
Neste artikkelHva består god kontakt og erfaring av?
DEL