Slankeguru Jeanette Roede avslører hvordan du blir kvitt gjenstridige mamma-kilo.

Sist oppdatert: 23. september 2011

Alle vet hva som skal til for å gå ned i vekt: Mer aktivitet, sunnere mat, og mer regelmessige måltider. Men hvorfor er det så vanskelig å komme i gang med en livsstilsendring?

Kan du slanke deg når du ammer?

Steg for steg …
– Hvis det er vanskelig å komme i gang, er det lurt å begynne med en liten endring hver måned. Spiser du mye søtsaker, kan du kutte ut til tre ganger i uka, og når det går greit kutter du ned til to eller en. Gå ut en tur hver kveld, det behøver ikke være mer enn 100 meter ut og så tilbake. Rutinen vil sette seg, og etterhvert kan det bli naturlig å ta lenger turer. Sakte, men sikkert kan du gjøre bitte små endringer, som vil utgjøre en stor forskjell, sier Jeanette Roede i Grete Roede AS.

Hun møtte nylig vitebegjærlige og ivrige slankere i nettmøte på Babyverden og Familieverdens diskusjonsforum.

Les svarene fra nettmøtet her

Jeanette Roede

 

Behold motivasjonen

Når slankingen er godt I gang og man har gått ned noen kilo, opplever mange at motivasjonen daler.

– Motivasjon er ferskvare! understreker Jeanette Roede.
– Finn ut av hva som motiverer deg. Hvorfor startet du å endre livsstilen? Kan du finne en måte å holde fast ved at det er viktig for deg? Vær ærlig med deg selv og innrøm hvorfor du synes det er vanskelig å endre vaner.

Små belønninger når du når mål eller delmål, kan være gode gulrøtter. En heiagjeng kan også gjøre underverker. Grete Roede startet sin kursvirksomhet for 37 år siden. Lagfølelse er cluet, i følge Jeanette Roede.

– Det er ikke lett å gjøre dette på egen hånd. Få deg en liten heiagjeng, og meld deg gjerne på kurs. Der vil du få motivasjon til å fortsette.

Slik får du tid til å trene

Trening eller kosthold?
Skal man trene mer eller spise mindre?

– Begge deler er like viktig. Øker du treningsmengden veldig, må du kanskje spise mer også. Du bør bevege deg 30 minutter hver dag, og legg inn 2-3 treningsøkter i uka. Tren gjerne styrke!

Amming og kosthold: Dette bør du være forsiktig med

Gravid: Spise for to?
Det er slutt på den tid da man sa en skulle spise for to da en var gravid.

– Under svangerskapet øker energibehovet med omkring 200-300 kcal per dag, noe som svarer til en brødskive med pålegg og et glass melk. For mange går dette imidlertid opp i opp med at man reduserer den fysiske aktiviteten utover i svangerskapet. Selv om du vil passe vekten, er det viktig at babyen får den næringen den trenger, var Roedes råd til gravide.

Les alle svarene fra nettmøtet med Jeanette Roede her!

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelEndelig kom lille Elias til verden!
Neste artikkelHadde dobbel livmor
DEL