Det er lett å tro at man velger den beste bilstolen til barnet hvis den kommer best ut i tester. Men kan du egentlig stole på bilstoltestene?

– Vi anbefaler foreldre å sjekke testresultatene nøye, slik at de ser hvordan setene gjør det i front- og sidekollisjoner. Totalsummen vektlegger brukervennlighet og stoffer i setene også, men ved en kollisjon er det jo sikkerhet som teller, sier Carina Henske i Trygg Trafikk.

I verste fall kan bilstoler som kommer godt ut i testen være utrygge, mens taperne kan være tryggest.

– Vi har sett at forovervendte bilstoler med magepute også er kommet til Norge. Disse fraråder vi, og ønsker dem fjernet fra markedet. Det er en grunn til at bilselene ligger over kroppen og hoftene, og disse bilstolene har en plate som trykker mot magen. Det er jo den mykeste delen av kroppen. Bilstolene er ikke testet for hvordan magen påvirkes ved en kollisjon, advarer Henske.

Hun stusser også ved at flere av bilstolene får kraftig trekk fordi de er vanskelige å montere. Noen av verstingene på området har hun hatt selv – uten å oppleve dem som lite brukervennlige.

– Men vi anbefaler alltid å få sjekket at bilstolen er riktig festet hos en bilstolforhandler, sier Henske.

Les også: Slik velger du riktig bilstol

Disse bilstolene er Plus-test-sertifiserte:

Akta Graco BeLogic (opp til 25 kg)
Akta Graco DuoLogic II (opp til 18 kg)
Axkid Minikid (opp til 25 kg)
BeSafe iZi Plus (opp til 25 kg)
BeSafe iZi Kid X3 (opp til 18 kg)
BeSafe Kid X2 (opp til 18 kg)
BeSafe iZi Kid X1 Isofix (opp til 18 kg)
BeSafe iZi Kid X3 Isofix (opp til 18 kg)
Britax Hi-Way (opp til 18 kg)
Britax Hi-Way II (opp til 25 kg)
Britax Max-Way (opp til 25 kg)
Britax Max-Fix II (opp til 18 kg)
Klippan Kiss 2 (opp til 18 kg)

Kilde: Forbrukerrådet

Plus testen kan du stole på
Trygg Trafikk anbefaler bilstoler godkjent i den svenske Plus-testen. Der utsettes setene for en større påkjenning, og man sjekker også effekten på barnets nakke. De mener man skal vurdere andre tester nøye.

– Vi anbefaler at foreldre velger et Plus-godkjent sete til barna sine. Slike finnes bare i gruppe 1 og 2, sier Henske.

Sjekk hvilke bilstoler det gjelder hos Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande.

På Forbrukerrådets nettsider finnes det også en oversikt over bilstoler som er testet. Poengsummen oppgitt i kolonnen ICRT/ADAC ber Henske deg ikke ta for god fisk. For totalsummen trenger ikke å si så mye om hvor trygg bilstolen er. Sjekk nøye kolonnene som omhandler bilstolenes sikkerhet. Se også kolonnen for om bilstolen er Plus-test-sertifisert (se også faktaboks).

I artikkelen om den nyeste bilstoltesten, som ble publisert 27.05.15, skriver Forbrukerrådet at av 23 testede bilstoler, var det bare én kombistol og tre beltestoler som kvalifiserte til deres best-i-test-liste.

Les også: Cameron satt forovervendt med selen festet feil – det kostet ham livet

Forbrukerrådet mener Trygg Trafikks råd er villedende
– Det er overraskende at Trygg Trafikk mener at bilstoltester ikke er så nøye å bry seg om. Det kan i verste fall være livsfarlig for norske småbarn, sier Jogrim Aabakken, testansvarlig i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet viser i sin tabell til tre ulike bilstoltester, ICRT/ADAC, Plus-testen og den tyske AMS-testen. Mens Trygg Trafikk kun anbefaler å se på Plus-testen, mener Forbrukerrådet at det er viktig å se på alle tre.

– De utfyller hverandre fordi de tester ulike stoler og ulike ting. Alle tre er til å stole på, ellers hadde vi ikke tatt dem med. Jeg synes det er oppsiktsvekkende om Trygg Trafikk faktisk påstår at ICRT, verdens største og mest seriøse testaktør, og tyske ADAC, forsøker å lure småbarnsforeldre, sier Aabakken.

Les mer om hva Forbrukerrådet mener om bilstoltester i faktaboks nederst i artikkelen

Bilstol nummer to er vanskeligst
Ifølge Henske velger foreldre flest en grei bakovervendt bilstol til babyen. Utfordringene melder seg oftere når sete nummer to skal kjøpes. For hva velger man?

– De største problemene er at foreldre snur barna for tidlig, slik at de ikke sitter bakovervendt til fire år slik vi anbefaler, eller at de velger en forovervendt bilstol fordi den har gjort det godt i test, sier Henske.

Hun sier at barn flest er klare for å gå over til bilstol nummer to når de er rundt åtte måneder gamle. Og så lenge barnet sitter fint i setet, er det ingenting i veien for å bytte da. Men det vil aldri være aktuelt å la så små barn sitte forovervendt. Da har barnet det bedre i bakovervendt babybilstol en stund til.

Velg bakovervendt bilstol til barnet er fire år gammel. Foto: Shutterstock– Bilstoler som gjelder fra ni kilo tåler som regel mer trøkk, og er trygge når barnet er stort nok til å sitte skikkelig i det, sier Henske.


Les også: Foreldre sikrer barna for dårlig i bil

Fem ganger tryggere bakovervendt
– Vi mener at foreldre bør velge en ren bakovervendt bilstol fram til barnet er fire år gammelt, sier Henske.

Hun forteller at forhandlere sier at mange foreldre ønsker å gardere seg, og derfor ofte velger kombiseter. Hun råder likevel foreldre til å ha barna bakovervendt til de er fire år.

– Det er fem ganger tryggere for barnet å sitte bakovervendt. Da burde det ikke være noe å lure på. Det er utrolig smart å la barnet sitte bakovervendt, sier hun.

Argumentet for å snu barnet er ofte plass. I noen tilfeller er det et reelt problem, men ofte er det heller foreldrene som synes det ser ubehagelig ut, enn at barnet selv opplever det slik.

Usikkert hva som er best hvis du snur barnet for tidlig
Noen foreldre snur barna før de er fire år gamle. Men hva som er tryggest bilsikring da, er ikke entydig.

– Sitter barnet forovervendt sikret med bilstolens integrerte seler, vil det få to rykk ved en eventuell kollisjon – først i bilstolens seler, og så i bilbeltet eller fix-løsningen som holder bilstolen fast. Det kan gi nakkeskader. Undersøkelser har vist at beltestol hvor barnet sitter forovervendt med bilens belter også kan være problematisk mens barnet er yngre enn fire år, sier Henske.

Igjen blir konklusjonen – bakovervendt til fire år er tryggest.

Kjøp bilstolen hos faghandel
I dag kan man få kjøpt bilstoler nesten hvor som helst. Men Henske mener du bør besøke en faghandel.

– Ikke kjøp bilstolen på matbutikken eller på nettet. Når du skal kjøpe bilstol, bør du ha med deg babyen og bilen, og besøke en butikk hvor de har kunnskap og godt utvalg. Det er ikke slik at én bilstol er best til alle. Du skal velge den som barnet ditt sitter godt i, og som passer til bilen din, råder Henske.

Hun sier at de beste bilstolene ikke nødvendigvis er de dyreste, men foreldre må likevel beregne å måtte punge ut med en god sum når bilstoler skal kjøpes.

Hun sier at man uansett alltid bør få sjekket at setet er riktig montert i bilen av en kyndig person. De fleste store barneutstyrskjedene tilbyr å sjekke dette gratis.


Les også: – Mange slurver med bilsikkerheten

Fire grupper bilstoler:

Gruppe 0:
0-13 kg som tilsvarer ca. 0-9 mndr.

Gruppe 1:
9-18 kg som tilsvarer ca. 9 mndr – 4 år.

Gruppe 2:
15-25 kg som tilsvarer ca. 4-7 år.

Gruppe 3:
22-36 kg som tilsvarer ca. 6-11 år.

Det er påbudt å sikre barn under 135 cm med godkjent barnesikringsutstyr i forhold til barnets vekt.

Kilde: Spedbarnsboken

Trenger man tre eller fire bilstoler i løpet av småbarnstiden?
De fleste foreldre kjøper tre bilstoler: en babybilstol, en barnestol og en beltestol. Men det er fire bilstolklasser – og ikke uten grunn. For mange ganger vil det være et gap mellom barnestolen og beltestolen – som regel av plasshensyn. For de fleste velger en bilstol i klassen 9-18 kg når de kjøper bilstol nummer to. Disse kan ofte festes enkelt med isofix, og passer godt i bilen. Klasse 2 bilstoler kan derimot brukes fra 9 til 25 kilo, men må festes med bilens belter fordi isofix kun tåler opp til 18 kilo bakovervendt.

– Velger man en bilstol som kan brukes opp til 25 kilo, holder det som regel lenger. Men den må altså festes med bilens belter. Mange velger seter som kan festes med isofix, fordi de er enklere å feste riktig. Men man bør alltid få monteringen sjekket hos forhandler, sier Henske.

Mange barn veier 18 kilo før de fyller fire år. Og dermed er tiden inne for ny bilstol, hvis man har kjøpt en klasse 1 bilstol. Så hva gjør man?

– Er barnet to-tre år, ville jeg absolutt kjøpt en bilstol som kan brukes opp til 25 kilo – og brukt den bakovervendt til barnet fyller fire år. Er barnet nesten fire år, går det an å gå over til beltestol, sier Henske.

Hun sier at barn som er fylt fire år, men ikke oppfyller vektkravene, fortsatt bør sitte bakovervendt. Og det er heller ikke slik at tyngre barn kan snus tidligere.

– Vekten i seg selv er ikke god nok grunn til å snu et barn for tidlig. Et tungt barn har ofte stort hode, og det er hodets størrelse i forhold til kroppen som er avgjørende her, sier Henske.

Ekspertene er ikke enige om barn bør sitte i baksetet, eller om det er greit med bakovervendt bilstol i passasjersetet foran. Foto: ShutterstockUenighet rundt plassering av bilstoler i forsetet
Ifølge nordisk trafikkmedisinsk forening skal barn aldri sitte i forsetet. Det er ikke Henske i Trygg Trafikk enig i.

– I Sverige brukes mange bilstoler i forsetet med avskrudd airbag. Der er det bedre plass, slik at barnet kan sitte bakovervendt lenger. Det er ingenting som tyder på at forsetet er mindre sikkert enn baksetet, men jeg vet at det er uenighet om dette. Det vi vet, er at sikkerheten ofte er bedre i forsetet enn i baksetet i biler, sier Henske.

Disse tingene trenger du ikke å vektlegge
Det nyeste regelverket for bilstoler heter i-Size (R 129). Stoler produsert etter denne standarden, krever at barnet sitter bakovervendt til det er 15 måneder gammelt. Men Henske sier at du ikke trenger å velge en i-Size bilstol, fordi flere standarder vil gjelde parallelt i mange år til.

– Vi ser også at noen bilstoler nå kommer med toppanker i stedet for støtteben. Både toppanker og støtteben skal forhindre rotasjon og fremkast i en frontkollisjon. Så lenge det brukes korrekt er begge deler bra. Sørg for å få hjelp i butikken til monteringen, sier Henske.

Slik velger du riktig bilstol
Synes du fortsatt det er vanskelig å vite hva du skal velge?

– Ta med barn og bil til faghandel, få hjelp til å prøve ulike seter i bilen – med barnet i, og velg den som passer best. For bilstoler i klasse 1 og 2 anbefaler vi en Plus-test-godkjent bilstol, avslutter Henske.


Les også: Slurv med bilbeltet kan bety forskjellen på liv og død


Forbrukerrådet mener Trygg Trafikks råd er villedende

– Det er overraskende at Trygg Trafikk mener at bilstoltester ikke er så nøye å bry seg om. Det kan i verste fall være farlig for norske småbarn, sier Jogrim Aabakken, testansvarlig i Forbrukerrådet.


Forbrukerrådet viser i sin tabell til tre ulike bilstoltester, ICRT/ADAC, Plus-testen og den tyske AMS-testen. Mens Trygg Trafikk kun anbefaler å se på Plus-testen, mener Forbrukerrådet at det er viktig å se på alle tre.


– De utfyller hverandre fordi de tester ulike stoler og ulike ting. Alle tre er til å stole på, ellers hadde vi ikke tatt dem med, sier Aabakken.


Svakheter ved Plus-testen
Trygg Trafikk påpeker svakheter ved de europeiske testene, men Aabakken sier at Plus-testen ikke er ideell heller.


– De tester hverken babybilstoler eller beltestoler, så den vil ikke være til hjelp når foreldre skal kjøpe slike bilstoler. Den tester ikke sidekollisjon, og er finansiert av produsentene. Defor vil man aldri få vite hvilke stoler som kom dårlig ut i testen, kun de som får sertifiseringen, sier Aabakken.


Se på det du synes er viktig
I Forbrukerrådets tabell finnes resultater fra alle de tre testene. Og kun de bilstolene Forbrukerrådet kan gå god for er inkludert i tabellen.


– Vi vet at mange foreldre er opptatt av uønskede stoffer som ftalater, flammehemmere og tungmetaller. Derfor videreformidler vi også om bilstolene inneholder slike uønskede stoffer. Men det er ingenting i veien for å se bort ifra kolonnene i tabellen man ikke synes er viktige, og bare se på hvordan bilstolene kommer ut i forhold til front- og sidekollisjon, sier Aabakken.


Forvirrende for foreldre
I mai og oktober skriver Forbrukerrådet om de europeiske bilstoltestene.


– Vi omtaler alltid bare de som kommer best ut, og det er bare noen få som kommer med i vår tabell. Det har også skjedd at ingen av bilstolene i ICRT/ADAC testen var gode nok til å bli med i vår tabell, sier Aabakken.


Han understreker at det er tabellen foreldre bør ta utgangspunkt i, ikke nyhetsartiklene om bilstoltestene.


– Forbrukerrådet har brukt mye ressurser på å forsøke å rydde opp i et komplisert, uoversiktelig og svært viktig marked. Det er trist og potensielt livsfarlig for norske småbarn at dette arbeidet undergraves, sier Aabakken.


Bruk tid på velge riktig bilstol
Én ting er Forbrukerrådet og Trygg Trafikk enige om – barnet bør sitte bakovervendt lengst mulig, helst til fire-fem-årsalderen.


– Dessverre er det få rene bakovervendte bilstoler som gjør det bra. Derfor har vi tatt med en del kombistoler som kan bruker begge veier, men vi er tydelig på at disse kun bør brukes bakovervendt, sier Aabakken.


Han råder foreldre til å bruke et par timer på å lese seg opp på bilstoler før de går til innkjøp.


– Forhåpentligvis hjelper vår barneseteguide foreldre til å forstå hva de skal se etter. Hvis ikke, kan foreldre kontakte oss. Det er en komplisert produktgruppe å sette seg inn i, så man må regne med å bruke en time eller to. Så finner man fram til noen stoler som er aktuelle, og besøker butikken og prøver bilstolene i bilen. Det er ikke slik at det er én testvinner som er best. Vi anbefaler flere bilstoler i hver gruppe, og så må familiene finne ut hvilken som passer best i deres bil til deres barn, avslutter Aabakken.


DEL
Forrige artikkelTrenger inspirasjon til «normale» middager
Neste artikkelSugeforvirring – hva er det, og hva gjør man?