Innholdet av næringsstoffer i morsmelken påvirkes av hva du spiser når du ammer. For at barnet som ammes skal få nok av alle vitaminer og mineraler, er det derfor viktig å sørge for at det du spiser er næringsrikt.

Har du kjent at du er oftere sulten og trenger mer mat etter at du begynte å amme? Det er ganske vanlig. Behovet for både kalorier (energi) og de fleste vitaminer og mineraler øker når du ammer. Dette fordi du både skal få nok kalorier og næringsstoffer selv, samtidig som du skal produsere en næringsrik melk til babyen din.

Test deg selv og se om du får nok jod! 

Du har økt behov for kalorier og de fleste næringsstoffer
Når du ammer trenger kroppen din mer av de fleste vitaminer og mineraler, for eksempel jod, kalsium, B-vitaminer, vitamin C og vitamin A. Mange er kanskje ikke klar over det, men behovet for de fleste næringsstoffene er enda høyere når du ammer, enn når du er gravid. Det viktigste kostrådet for deg som ammer er å spise variert, og spise nok. Det er ikke anbefalt å gå for fort ned i vekt når du ammer, fordi et for lavt kaloriinntak kan føre til lavere melkeproduksjon.

Har du spørsmål om ernæring til gravide, ammende og barn? Spør våre eksperter i forumet!

Velg disse matvarene når du ammer
Av matvarer kan du velge grovt brød, frukt, grønnsaker, bær, magre varianter av melk, yoghurt og ost, egg, fet og mager fisk, magert kjøtt, bønner og linser. Tran er anbefalt til deg som ammer, for at du skal få både vitamin D og omega-3-fettsyrer. Vitamin D er viktig for å ta opp kalsium fra det du spiser og drikker, og for å bygge og vedlikeholde et stekt skjelett hos deg og babyen. Omega-3 er viktig blant annet for hjernen til babyen.

Drikk vann, melk og litt juice når du ammer
Når du ammer produserer kroppen din opp mot en liter morsmelk om dagen. I morsmelken er det mye væske, og derfor trenger du å få i deg ekstra væske når du ammer. Mange føler seg veldig tørste, så det er smart å drikke godt. Vann er den beste tørstedrikken mellom måltidene, men til måltidene kan du gjerne drikke melk eller juice. Melk gir deg både jod, kalsium og B-vitaminer, som alle er næringsstoffer du trenger mer av når du ammer. Litt juice kan du drikke fordi dette gir deg C-vitamin, og ett glass om dagen kan regnes som en av fem frukter og grønnsaker det er anbefalt å spise hver dag.

Har du spørsmål om ernæring til gravide, ammende og barn? Spør våre eksperter i forumet!

For lite jod er uheldig for barnet
Spesielt jod er det viktig å få nok av når du ammer, fordi du har økt behov og fordi det er viktig for babyens utvikling. Jod er et sporstoff som er viktig for stoffskiftet, og for utviklingen til små barn. Nye tall viser at halvparten av de gravide får for lite jod. Det er ingen grunn til å tro at tallet er noe lavere for dem som ammer, særlig fordi behovet for jod er ytterligere økt når du ammer. Jod er nødvendig for utviklingen til hjernen til barnet som ammes. Selv mild mangel på jod er vist å kunne gi økt sannsynlighet for lavere kognitiv funksjon, forsinket utvikling (blant annet språkutvikling) og enkelte former for atferdsproblemer hos barn. Les mer om hvorfor nok jod er viktig når du ammer.

Slik får du som ammer nok jod
Jod er et mineral vi finner i svært få matvarer. Melk og meieriprodukter er sammen med hvit fisk de viktigste kildene vi har til jod. Egg inneholder også en del jod. For å få nok jod når du ammer er det anbefalt å bruke 8 desiliter melk, syrnet melk og yoghurt om dagen, i tillegg til å spise hvit fisk et par ganger i uken. Les mer om hvordan du kan få nok jod.

Les mer:
Matportalen
Helsedirektoratet
Brosjyren «Hvordan du ammer ditt barn» fra Helsedirektoratet

DEL
Forrige artikkelAvføring hos det fullammede barnet
Neste artikkelVelkommen til vår Beta-side