Planlegger du å bli gravid? Da har du kanskje hørt at det er lurt å ta tilskudd av folat. Men visste du at det også er viktig å få nok jod?

Publisert: 21. februar 2017

For å sikre normal utvikling av fosteret har gravide et økt behov flere næringsstoffer, spesielt både jod og folat, og det er også viktig at du får nok allerede før du blir gravid.

1 av 2 gravide får for lite jod

Det har i lengre tid vært kjent at det er lurt å ta tilskudd av folat mens du prøver å bli gravid, samt i de tre første månedene av svangerskapet. Det er for å sikre normal fosterutvikling og forebygge ryggmargsbrokk hos barnet. Den siste tiden har også jod fått mer oppmerksomhet. Nyere forskning viser nemlig at halvparten av gravide får for lite jod, noe som kan være uheldig for barnet som skal vokse i magen. En god jodstatus er derfor viktig både før og under graviditet, på lik linje med en god folatstatus. Så hvis du prøver å bli gravid er det smart å tenke på både jod og folat.

Test deg selv og se om du får nok jod! 

Jod er viktig for utviklingen til barnet i magen
Jod er et sporstoff som bidrar i utviklingen av hjernen og (sentral)nervesystemet hos foster og små barn. Alvorlig jodmangel kan føre til hjerneskade. Heldigvis er ikke det vanlig i Norge. Men ny forskning indikerer at også mild og moderat mangel på jod kan knyttes til lavere kognitiv funksjon, forsinket språkutvikling og enkelte former for atferdsproblemer hos barna. I tillegg er jod viktig for hormonene som regulerer stoffskiftet, for både mor og barnet i magen. Gravide har derfor et økt behov for jod, og en optimal jodstatus fra starten av svangerskapet gir det beste grunnlaget for barnet som skal vokse i magen.

Les også: Derfor bør du drikke melk når du er gravid

Melk, meieriprodukter og hvit fisk inneholder mest jod
Melk, meieriprodukter og hvit fisk er de største kildene til jod i Norge, og det finnes få andre gode kilder. For å dekke jodbehovet ditt anbefales det at du som prøver å bli gravid inntar 5 desiliter melk, syrnet melk eller yoghurt hver dag. Noe av dette kan erstattes av brunost eller prim som også er gode kilder. I tillegg anbefales det å spise hvit fisk (inkludert fiskekaker, fiskepudding og lignende med høyt innhold av hvit fisk) til middag et par dager i uken for å sikre statusen din. Egg og skalldyr er også gode kilder til jod. Vær oppmerksom på at jodbehovet ditt øker når du blir gravid.

Les også: Derfor er jod viktig når du er gravid eller ammer

Bør jeg ta tilskudd?
Det er ikke mulig å ta en blodprøve for å undersøke om du får nok jod, så det enkleste er å vurdere kostholdet ditt. Så lenge du får i deg nok melk, meieriprodukter og hvit fisk, har du sannsynligvis ikke behov for tilskudd av jod. Men om du av en eller annen årsak ikke drikker melk eller spiser fisk, kan du vurdere å ta et multivitamintilskudd med jod fra apoteket.

Anbefalt inntak av jod og folat:

Anbefalt inntak av jod for deg som prøver å bli gravid: 150 mikrogram

Anbefalt inntak av jod under graviditeten: 175 mikrogram

Anbefalt inntak av folat for deg som prøver å bli gravid: 0,4 mikrogram

Anbefalt inntak av folat de tre første månedene av graviditeten: 0,4 mikrogram

Har du spørsmål om ernæring til gravide, ammende og barn? Spør våre eksperter i forumet!

Kilder: 

  • Risiko for jodmangel i Norge. Identifisering av et akutt behov for tiltak. Nasjonalt råd for ernæring, 2016. IS-0591.
  • Dahl L. et al (2003) The iodine content of Norwegian food and diets. Public Health and Nutrition: 7(4), 569-576
  • Zimmermann MB (2008) The adverse effects of mild-to-moderate iodine deficiency during pregnancy and childhood: a review. Thyroid: 17(9), 829-835

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelGratis bøker til deg!
Neste artikkelAmmer du offentlig?
DEL