Det er ikke bare folat som er ekstra viktig for barnet i magen, det er også mineralet jod. Både når barnet er i magen og når det er nyfødt er jod nødvendig for vekst og utvikling. Det er bare noen få matvarer som er gode kilder til jod, så det gjelder å spise nok av disse. Men hva er jod?

Publisert: 6. april 2017

Jod er et mineral som er nødvendig for at stoffskiftet, eller forbrenningen, skal fungere på riktig måte. Jod er også helt nødvendig for at barnet i magen og den nyfødte skal vokse normalt, og for at hjernen til barnet skal utvikle seg som den skal. For at barnet skal få nok jod, er det helt nødvendig at du som er gravid eller ammer får nok. Les mer om jod her.

Mange norske gravide får for lite jod
Flere nyere studier fra Norge viser at flere grupper i befolkningen ikke får nok jod. Blant disse finner vi både gravide, ammende og kvinner i fertil alder. En rapport fra Nasjonalt råd for ernæring fra 2016 viste til at over halvparten av norske gravide ikke får i seg nok jod. Dette er bekymringsfullt ettersom vi vet at jod er viktig for barnets utvikling.


Hvorfor er det så viktig med jod når jeg er gravid eller ammer?
Selv mild og moderat jodmangel kan være uheldig for utviklingen til barnet, ifølge ny forskning. Det kan blant annet bidra til forsinket språklig og motorisk utvikling, og ses i sammenheng med atferdsproblemer. Derfor er det lurt å sjekke om du har nok jod i kostholdet ditt. Jod kan måles i urin, men er ikke en vanlig test som gjøres rutinemessig på legekontoret. Forskning viser at jodinntaket også fint kan måles ved å se på hva man spiser i sitt vanlige kosthold. På Melk.no finner du Jodkalkulatoren, hvor du enkelt kan plotte inn det du pleier å spise, og se hvor mye jod du får i deg i forhold til anbefalingene. Ta testen her.

 

I hvilke matvarer er det jod?
Nok jod trenger ikke være så vanskelig å få i seg, du må bare være litt ekstra bevisst på hvilken mat og drikke du velger. Jod får vi først og fremst fra hvit fisk, melk og meieriprodukter. I tillegg finner vi noe i kaffe og egg. Det er også litt jod i andre matvarer, og til sammen vil disse også bidra til jodinntaket. Melk og hvit fisk er de største kildene til jod i det norske kostholdet. Helsemyndighetene anbefaler at vi spiser 3 porsjoner magre meieriprodukter hver dag, blant annet for at vi skal få nok jod. 2 av de 3 porsjonene bør helst være melk, yoghurt eller syrnet melk, ettersom disse inneholder ekstra mye jod.Det kan også være greit å vite at brunost inneholder mye jod, så du kan kose deg med knekkebrød med brunost med god samvittighet!

I tillegg anbefales det at du spiser fisk 2-3 ganger i uken. Spis ren hvit fisk, eller fiskekaker og liknede fiskeprodukter med høyt innhold av hvit fisk. Bruk gjerne fisk som pålegg.

Dersom du spiser lite fisk eller drikker lite melk kan det være aktuelt med jodtilskudd. Du kan lese mer om det på Helsenorge sine nettsider.

Hvordan vet jeg om jeg får nok jod?
Det er altså få matvarer det er jod i. Spiser du lite hvit fisk, melk og meieriprodukter er det stor sjanse for at du får i deg for lite av dette mineralet. Spiser du nok av disse matvarene får du sannsynligvis jod nok til både deg selv og barnet ditt, enten du er gravid eller ammer.

Lurer du på om du får nok jod? Test deg selv her!

Salt er ikke en jodkilde i Norge
Er det ikke salt i jod, spør du deg kanskje? Men nei, salt er ikke som en jodkilde å regne her i Norge (men i mange andre land, for eksempel Sverige, får de mye jod fra salt). Det finnes en salttype som er tilsatt jod (rød Jozo), men det er i så liten mengde at det ikke bidrar i betydelig grad.

Kilder:
Risiko for jodmangel i Norge. Identifisering av et akutt behov for tiltak. Nasjonalt råd for ernæring, 2016. IS-0591 

Har du spørsmål om ernæring til gravide, ammende og barn? Spør våre eksperter i forumet!

Hvordan får jeg nok jod når jeg er gravid eller ammer?

  • Spis og drikk 8 desiliter melk, syrnet melk og yoghurt om dagen
  • Spis fisk til middag 2-3 ganger i uken (minst ett bør være hvit fisk)
  • Spis egg regelmessig
  • Brunost inneholder spesielt mye jod – kos deg med god samvittighet!
  • Mistenker du at du ikke får nok jod, kan du vurdere å ta et kosttilskudd med jod

Test deg selv og se om du får nok jod her! 

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelDerfor bør du drikke melk når du er gravid
Neste artikkelSkulle jeg ha keisersnitt denne gangen også?
DEL