Det er ikke bare folat som er ekstra viktig for barnet i magen, det er også mineralet jod. Både når barnet er i magen og når det er nyfødt er jod nødvendig for vekst og utvikling. Jod finner vi kun i noen få matvarer, så det gjelder å spise nok av disse. Men hva er jod?

Jod er et mineral som er nødvendig for at stoffskiftet, eller forbrenningen, skal fungere på riktig måte. Jod er også helt nødvendig for at barnet i magen og den nyfødte skal vokse normalt, og for at hjernen til barnet skal utvikle seg som den skal. For at barnet skal få nok jod, er det helt nødvendig at du som er gravid eller ammer får nok. Les mer om jod her.

Mange norske gravide får for lite jod
Halvparten av norske gravide får ifølge en ny rapport for lite jod. Jodstatus hos ammende er det ikke gjort så mye forskning på, men det er ingen grunn til å tro at det står noe bedre til der. Forskning viser at for lite jod til barnet i magen og tidlig i barneårene t kan være svært uheldig for vekst og utvikling. Dette gjelder ikke bare ved alvorlig jodmangel, som vi ser sjelden i Norge, men også ved mildere former for jodmangel. Nye norske tall viser at dette dessverre er langt mer utbredt i Norge enn vi har trodd.



Hvorfor er det så viktig med jod når jeg er gravid eller ammer?
Selv mild og moderat jodmangel kan være uheldig for utviklingen til barnet, ifølge ny forskning. Det kan blant annet bidra til forsinket språklig og motorisk utvikling, og ses i sammenheng med atferdsproblemer.

I hvilke matvarer er det jod?
Nok jod er enkelt å få i seg, du må bare være litt ekstra bevisst på hvilken mat og drikke du velger. Jod får vi fra hvit fisk, melk, meieriprodukter og egg. Du som er gravid eller ammer trenger 8 desiliter melk, syrnet melk eller yoghurt om dagen for å få nok jod. Høres det mye ut? Husk at også melk i kaffe og te, matlaging og lignende teller. I tillegg trenger du hvit fisk et par ganger i uken. Spis ren hvit fisk, eller fiskekaker og liknede fiskeprodukter med høyt innhold av hvit fisk. Det kan også være greit å vite at brunost inneholder mye jod, så du kan kose deg med knekkebrød med brunost med god samvittighet! Et egg om dagen vil også bidra med jod.

Hvordan vet jeg om jeg får nok jod?
Det er altså få matvarer det er jod i. Spiser du lite hvit fisk, melk og meieriprodukter er det stor sjanse for at du får i deg for lite av dette mineralet. Spiser du nok av disse matvarene får du sannsynligvis jod nok til både deg selv og barnet ditt, enten du er gravid eller ammer.

Lurer du på om du får nok jod? Test deg selv her!

Salt er ikke en jodkilde i Norge
Er det ikke salt i jod, spør du deg kanskje? Men nei, salt er ikke som en jodkilde å regne her i Norge (men i mange andre land, for eksempel Sverige, får de mye jod fra salt). Det finnes en salttype som er tilsatt jod (rød Jozo), men det er i så liten mengde at det ikke bidrar i betydelig grad.

Kilder:
Risiko for jodmangel i Norge. Identifisering av et akutt behov for tiltak. Nasjonalt råd for ernæring, 2016. IS-0591 

Har du spørsmål om ernæring til gravide, ammende og barn? Spør våre eksperter i forumet!

Hvordan får jeg nok jod når jeg er gravid eller ammer?

  • Spis og drikk 8 desiliter melk, syrnet melk og yoghurt om dagen
  • Spis fisk til middag 2-3 ganger i uken (minst ett bør være hvit fisk)
  • Spis egg regelmessig
  • Brunost inneholder spesielt mye jod – kos deg med god samvittighet!
  • Mistenker du at du ikke får nok jod, kan du vurdere å ta et kosttilskudd med jod

Test deg selv og se om du får nok jod her! 

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelDerfor bør du drikke melk når du er gravid
Neste artikkelSkulle jeg ha keisersnitt denne gangen også?
DEL