Når du prøver å bli gravid er det smart å spise sunt og variert. Det er for å sikre at kroppen din får det den trenger av næringsstoffer, slik at den er best mulig forberedt på det som venter. Det krever nemlig sine vitaminer og mineraler å lage et nytt lite menneske!

Publisert: 8. mai 2017

Det anbefales for deg, som for alle andre, å følge Helsedirektoratets kostråd. Det vil si å ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær – minst «5 om dagen». Det innebærer også å spise grove kornprodukter og velge magre meieriprodukter, samt å spise fisk til middag 2-3 ganger i uken. Samtidig bør du begrense mengden bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

Har du spørsmål om ernæring til gravide, ammende og barn? Spør våre eksperter i forumet!

Nok jod og folat er viktig allerede før du er gravid


Jod og folat er to næringsstoffer du bør passe ekstra godt på å få nok av når du prøver å bli gravid. Folat bidrar til normal fosterutvikling og er viktig for å forebygge ryggmargsbrokk hos fosteret. Jod er viktig for utviklingen av hjernen og nervesystemet til barnet som skal vokse i magen din, og forskning viser at det er smart å ha nok jod i kroppen allerede før du blir gravid. For lite jod kan medføre lavere kognitiv funksjon og forsinket språklig- og motorisk utvikling på sikt. I tillegg er jod viktig for din egen forbrenning. Les mer om jod her.

Melk, meieriprodukter og hvit fisk viktige jodkilder

Det er ikke så mange matvarer som inneholder gode mengder jod, og i det norske kostholdet er melk og meieriprodukter og hvit fisk de viktigste kildene til jod. Mange tror at jodberiket salt er en god kilde til jod, men i Norge er det kun tillatt å tilsette svært små mengder jod i saltet, så dette regnes ikke som noen god kilde til det viktige næringsstoffet.

Helsemyndighetene anbefaler at man spiser fisk til middag 2-3 ganger i uken, samt spiser tre porsjoner magre meieriprodukter hver dag. Dette bidrar til at man får i seg jod. Dersom man spiser lite fisk eller meieriprodukter, kan det være aktuelt å vurdere jodtilskudd.

Du kan lese mer om jod og folat på Helsenorge.no

Drikk melk hver dag


Melk og meieriprodukter er gode kilder til proteiner og B-vitaminer, og er den største kilden vi har til både jod og kalsium i det norske kostholdet. Et tilstrekkelig kalsiuminntak er viktig for at barnet skal kunne bygge et sterkt skjelett. Et daglig inntak av meieriprodukter vil bidra til å dekke behovet for jod og kalsium, og er sunn og god mat for deg som prøver å bli gravid. Helsemyndighetene anbefaler 3 porsjoner magre meieriprodukter hver dag. Når du blir gravid øker behovet for både kalsium og jod, og i denne perioden er det ekstra viktig at man får i seg nok. Les mer her.

Lurer du på om du får nok jod? Test deg selv her!

Spis mer fisk

Hvit fisk som sei, torsk og hyse, samt fiskeprodukter av hvit fisk (for eksempel fiskekaker, fiskepinner og fiskepudding) er gode kilder til jod. I tillegg er det en rekke andre helsefordeler ved å spise fisk. Fet fisk, som laks og ørret, inneholder svært lite jod, men er rik på omega-3 og vitamin D. Omega-3 er viktig for hjernen, mens vitamin D er viktig for immunforsvaret og for at vi skal kunne ta opp kalsium fra maten vi spiser. Spiser du fisk til middag tre ganger i uken, cirka halvparten hvit og halvparten fet fisk, sikrer du at du får nok av næringsstoffene fra fisken. I tillegg er det smart å bruke fisk som pålegg.

Ta tran!


Mange av oss får for lite omega-3 og vitamin D gjennom maten. Vitamin D kan vi få fra fet fisk og fra sollys, men spesielt på vinterhalvåret er mange av oss utsatt for vitamin D-mangel. Det kan derfor være smart for deg som prøver å bli gravid å ta tran, som gir deg både omega-3-fettsyrer og vitamin D. Les mer om vitamin D her.

Spis 5 porsjoner frukt og grønnsaker om dagen


Grønne grønnsaker som brokkoli, grønnkål og spinat er rike på folat. De inneholder også jern. Jern bidrar til å transportere oksygen rundt i blodet, også til fosteret. Når du blir gravid vil blodvolumet ditt øke, som igjen vil føre til økt jernbehov. Da er det viktig at du har tilstrekkelig med jern i kroppen, så du unngår å få jernmangel.

I tillegg er alt av grønnsaker, frukt og bær rike på antioksidanter, som kan beskytte cellene mot ulike skader, fiber som er godt for tarmen og fordøyelsen vår, samt mange andre viktige vitaminer, mineraler og antioksidanter. Det er derfor smart å spise 5 porsjoner frukt og grønt om dagen.

I tillegg til å spise frukt og grønt er det anbefalt at alle som prøver å bli gravide tar tilskudd av folat. Tilskuddet skal tas fra du begynner å tenke på å bli gravid, og til og med de tre første månedene av graviditeten.

Egg gir deg mange næringsstoffer


Egg er en super matvare som inneholder alle næringsstoffene vi trenger, bortsett fra vitamin C. Egg er blant annet en god kilde til proteiner og vitamin B12, og det gir også noe jod og folat. Det kan derfor være smart å spise et egg om dagen mens du prøver å bli gravid.

Grove kornprodukter for fordøyelsen


Grove kornprodukter er rike på fiber, samt jern og B-vitaminer. Fiber er viktig for fordøyelsen vår og for at tarmene våre skal fungere optimalt. Fiber er også mat for noen viktige bakterier som lever i tarmen vår, og som spiller en viktig rolle for helsen vår. Sukkerinnholdet i kornprodukter som müsli varier veldig, og for å unngå for mye tilsatt sukker kan du gjerne velge produkter som er merket med Nøkkelhullet. Se også etter grovhetskalen når du skal velge brød på butikken.

Har du spørsmål om ernæring til gravide, ammende og barn? Spør våre eksperter i forumet!

Velg rent kjøtt


Rødt kjøtt er den beste kilden vi har til jern i kosten vår. Kjøtt inneholder også mye proteiner og vitamin B12. Kjøtt som svin og kylling er også gode kilder til blant annet proteiner. Begrens mengden rødt kjøtt og bearbeidede produkter av rødt kjøtt til 500 gram per uke. Dette tilsvarer to til tre middager og litt kjøttpålegg. Unngå bearbeidede farseprodukter med mye mettet fett og høyt saltinnhold, og velg heller magre alternativ som kyllingkjøttdeig eller karbonadekjøttdeig.

Kilder:

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelHva er egentlig en mammakropp?
Neste artikkelPyton å gå over termin
DEL