Hva slags mat bør man spise til frokost og kveldsmat dersom man har jernmangel? Dette fikk jeg spørsmål om i forumet «Spør ernæringsrådgiveren».
Thea Myklebust-Hansen. Ernæringsrådgiver, Melk.no

Noen får påvist for lave jernverdier under svangerskapet. Dersom man har veldig lave

nivåer kan man få anbefalt tilskudd, mens i andre tilfeller holder det å prøve å øke jerninnholdet i maten. Dette kan fastlegen komme med anbefalinger om.

Dersom man ønsker å øke jerninnholdet i maten, er det noen gode råd man kan benytte seg av.

Til middagsmat vil kjøttprodukter og mørkegrønne grønnsaker som brokkoli være gode jernkilder å benytte seg av. Velg magert kjøtt, og prøv å begrens inntaket av rødt og bearbeidet kjøtt til 2-3 middager i uken. Velg gjerne kjøttprodukter med nøkkelhullsmerket.

Det er lurt å velge gode kilder til jern til de andre måltidene også. Mitt beste tips er å inkludere grove kornprodukter slik som grovbrød til frokost eller kveldsmat, dersom du ikke gjør det allerede. Grove kornprodukter er en god og viktig kilde til jern i det norske kostholdet. Dersom du spiser brødskivene sammen med en kilde til vitamin C (for eksempel et par paprikaskiver), vil man øke jernopptaket med hjelp fra vitamin C. Unngå te og kaffe samtidig som du spiser måltider med jern, da dette kan hemme opptaket.

Når det gjelder pålegg inneholder kjøttpålegg slik som leverpostei jern. Egg og fiskepålegg (eks makrell i tomat) inneholder også jern. Før var det jern i brunosten, men nå finner man det kun i spesielle varianter. Se derfor etter denne neste gang du handler, dersom du liker brunost. Man finner også jernberiket prim. Brunost og prim er også en veldig god kilde til jod, som er veldig viktig for gravide og ammende. Jod er viktig for barnets utvikling, og du kan lese mer om jod her. Helsemyndighetene anbefaler at vi får i oss 3 porsjoner magre meieriprodukter hver dag, blant annet for å dekke behovet for jod og kalsium.

Et annet tips er å lage middagsmaten i jerngryte, dersom du har det. Noe av jernet i gryten vil faktisk tas opp i maten, særlig hvis det kokes sammen med mat med litt syre, slik som tomatsaus. Linser og bønner inneholder også noe jern.

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelNår trenger barnet antibiotika?
Neste artikkelTermin i mars 2019
DEL