De fleste vet at for mye sukker ikke er bra for hverken store eller små. Men hva er egentlig forskjellen på naturlig og tilsatt sukker? Og er det greit å gi barna sukkererstatninger? Det har vi fått spørsmål om i forumet Spør ernæringsrådgiveren.
Thea Myklebust-Hansen. Ernæringsrådgiver, Melk.no

I forumet Spør ernæringsrådgiveren kan du spørre meg om det du lurer på om kosthold i svangerskapet, ammeperioden og barseltiden. Du kan også spørre meg om ernæring til baby og småbarn.

Jeg fikk inn dette spørsmålet i forumet:
Tenker på å bytte ut vanlig sukker med sukrin i matlagingen/bakingen (der det inneholder mye sukker). Kan en 1 åring spise mat og bakevarer som inneholder sukrin? Hvilken erstatning for vanlig sukker anbefaler du?

Dette er et godt spørsmål som sikkert mange lurer på. Her er svaret jeg ga:
Sukrin er et naturlig søtstoff, men det har ikke blitt forsket så mye på effekten av dette stoffet hos små barn i forhold til maksdoser og lignende, hverken i Norge eller i resten av verden. Som et føre-var-prinsipp bør man derfor være forsiktig med overdreven bruk av slike søtningsstoffer.

Kunstige søtningsmidler anbefales ikke til barn under 3 år. Dette er fordi disse heller ikke er forsket mye på, og fordi noen søtningsstoffer kan virke lakserende i store doser, og små barn kommer lettere opp i sin maksdose enn voksne.

I stedet for å erstatte sukker med kunstig- eller annen søtning, er det bedre å begrense inntaket av matvarer som inneholder mye tilsatt sukker. Når helsemyndighetene sier at vi bør redusere inntaket av sukker, er det tilsatt sukker de tenker på. Det finnes matvarer med naturlig sukker (eks frukt med fruktose, og melk og meieriprodukter med laktose) som er søte på smak uten å inneholde tilsatt sukker, og det er ikke noe i veien for å spise slike matvarer i et ellers sunt kosthold. Slike matvarer vil i tillegg bidra med mange andre næringsstoffer, og ikke bare sukker. De inneholder for eksempel viktige vitaminer og mineraler.

Les mer: Yoghurt inneholder mindre sukker enn du kanskje tror

Når man baker bruker man ofte sukker, og det kan, som du sier, bli mye sukker. Det er i orden med litt sukker bare det ikke blir for ofte eller altfor mye på en gang. For både barn og voksne anbefales det at man ikke spiser mer tilsatt sukker enn 10 prosent av det daglige energiinntaket.

Dette vil si at dersom et barn spiser rundt 1000 kalorier per dag, vil dette tilsvare maks 25 gram tilsatt sukker per dag. Dette tilsvarer rundt 10-12 sukkerbiter. Dette er anbefalte maksgrense, men jo mindre jo bedre. En kjøpt hvetebolle inneholder for eksempel i gjennomsnitt 4 sukkerbiter, mens kjøpemuffins kan komme opp i 12 sukkerbiter, og brus enda mer. I tillegg får barnet i seg sukker gjennom andre matvarer gjennom en dag.

Det går fint om barnet får i seg litt tilsatt sukker av og til, så lenge det har et sunt og variert kosthold ellers.

Les mer: Hva skal små barn spise? 

Man kan også prøve seg frem med å redusere sukkermengden litt etter litt i kjente oppskrifter. Dersom det ikke endrer bakeegenskapene, kan baksten bli like god, og man venner seg gradvis til at baksten ikke er så søt. Man kan også bruke frukt (banan f.eks), fruktjuice uten tilsatt sukker, bær, enkelte grønnsaker (eks gulrot) som søtning for eksempel.

Man trenger ikke kutte ut alt sukkeret, men heller kutte litt der man kan, og unngå å spise unødvendig mye sukkerholdig mat og drikke, særlig i hverdagene.

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelFødselsforberedende olje – burde jeg bruke det?
Neste artikkelHvordan bør vi rengjøre babyens flasker?
DEL