Å vite hvilke oster som er trygge å spise når du er gravid, er ikke alltid lett. Mange er nok mer forsiktig enn nødvendig. Ved å ta noen enkle forhåndsregler kan du trygt kose deg med deilige oster gjennom hele svangerskapet!

Du kan kose deg med ost selv om du er gravid

Å være gravid betyr ikke at det er slutt på all ostespising, tvert imot. Det er fremdeles mange oster du kan kose deg med. Du kan helt trygt spise alle harde oster, som for eksempel parmesan. Du kan også spise alle halvfaste oster som er laget på pasteurisert melk, det vil si melk som er varmebehandlet. Dette er typisk de vanlige gul- og brunostene, som Norvegia, Jarlsberg, fløtemyseost og geitost. Du kan også fint nyte smøreoster og kremoster, fetaost og tilsvarende salatoster, samt mozzarella, så lenge de er laget på pasteurisering melk og pakningen er nyåpnet.

Disse ostene bør du som gravid være forsiktig med

Det er noen oster du som gravid bør være litt forsiktig med. Det gjelder blant annet oster som er laget på upasteurisert melk, altså melk som ikke er varmebehandlet. Dette er ofte oster som er importert eller som er laget på lokale gårder. Du skal også være forsiktig med myke og halvmyke blå og hvite muggoster som eksempelvis Brie, Gorgonzola, Chevre og Camembert, selv om de er laget på pasteurisert melk.

Har du spørsmål om ernæring til gravide, ammende og barn? Spør våre eksperter i forumet!

Hvordan vet jeg om en ost er laget på pasteurisert melk?

Pasteurisering betyr at melken er varmebehandlet. Hvis osten ikke er pasteurisert skal det være merket på pakningsvedlegget. Står det at osten er laget på «melk» eller «pasteurisert melk» er den trygg. Les mer om pasteurisering her.

Test deg selv og se om du får nok jod! 

Hvorfor skal gravide være forsiktig med noen typer oster?

Grunnen til at du skal være forsiktig med noen typer oster er en bakterie som heter Listeria. Listeria finnes naturlig i både jord og i vann, og derfor også i mange matvarer som ikke er varmebehandlet. Listeria trives også godt i kjøleskaptemperatur og har evnen til å formere og utvikle seg der, og dette er grunnen til at enkelte oster bør spises med en gang de åpnes. Denne bakterien er ikke skadelig for friske voksne og heller ikke gravide, men gravide må være forsiktige fordi bakterien kan være skadelig for fosteret. Heldigvis er det ikke ofte vi ser fosterskader på grunn av Listeria i Norge.

Om en ost er trygg eller ei er avhengig av om osten er fast eller myk. Bakteriene vokser nemlig godt i myke oster og ikke i faste. Derfor er den harde parmesanen trygg uavhengig av om den er pasteurisert eller ikke, mens oster som brie ikke bør spises selv om den er pasteurisert.

Tips til deg som er gravid og har lyst på brie og blåmuggost

Mange savner muggoster under svangerskapet. Men fortvil ikke, det finnes et triks som gjør at du trygt kan innta disse ostene også. Du kan nemlig spise upasteuriserte oster så lenge du selv varmebehandler dem godt. Det betyr at du fint kan bruke ostene på for eksempel på pizza og gratenger eller i sauser. Bare pass på at temperaturen har vært over 70 ˚C!

Hvorfor skal jeg spise ost når jeg er gravid?

Ost er en god kilde til både kalsium og jod, som er næringsstoffer du trenger mer av når du er gravid. Kalsium finner du særlig i melk, yoghurt, gulost og smøreoster, og er viktig for at barnet i magen skal få et godt utgangspunkt for et sterkt skjelett. Jod er det mye av i brunost, melk og yoghurt, og er viktig for utviklingen av hjernen til barnet. Les mer om jod til gravide her.

Disse ostene kan du trygt spise når du er gravid:
  • Pasteuriserte halvfaste oster som brunost og gulost (Norvegia, Jarlsberg, Gouda, Gräddost, Nøkkelost og liknende)
  • Upasteuriserte og pasteuriserte harde og vellagrede oster, som Parmesan og Grana Padano
  • Alle norske smøreoster og kremoster
  • Fetaost og lignende salatoster så lenge de er nyåpnet og laget av pasteurisert melk
  • Norske pasteuriserte kittmuggoster som Ridder og Port Salut
  • Myk og fast mozzarella (myk mozzarella bør spises når den er nyåpnet)
  • Pasteurisert kvarg (Skyr og Kesam)
  • Alle oster (også upasteuriserte og med blå- og hvitmugg) som er varmebehandlet til det bobler, for eksempel på pizza

Gravide bør unngå disse ostene:

  • Upasteuriserte oster som ikke er varmebehandlet til det bobler
  • Myke oster med blå- eller hvitmugg, som Gorgonzola, Chevre og Brie, til tross for at de er pasteuriserte

Har du spørsmål om ernæring til gravide, ammende og barn? Spør våre eksperter i forumet!

DEL
Forrige artikkelJeg har alltid ønsket å bli mamma
Neste artikkelSøvn i graviditeten