Jod er viktig for utviklingen av hjernen til barnet i magen. Nyere undersøkelser viser at gravide kvinner i Norge ofte får i seg for lite av det viktige mineralet. Får du i deg nok?

Flere norske studier viser at norske gravide og ammende ikke får i seg nok jod i forhold til hva helsemyndighetene anbefaler. I en rapport fra Nasjonalt råd for ernæring fra 2016 vises det til at rundt halvparten av alle gravide i Norge ikke får i seg nok av det viktige mineralet, noe som vurderes som svært bekymringsfullt. Heldigvis kan du med enkle grep sørge for at behovet blir dekket. Vi viser deg hvordan du enkelt kan sjekke om du får i deg nok, og hva du bør spise mer av for å få nok jod.

Hvorfor trenger vi jod?
Jod er et essensielt sporstoff som kroppen er helt avhengig av å få tilført gjennom mat og drikke. Jod spiller blant annet en viktig rolle når kroppen din forbrenner energi. Jod bidrar nemlig til produksjonen av hormoner i skjoldbruskkjertelen, som spiller en viktig rolle i forbrenningen.

Jodkalkulatoren

Jodkalkulatoren er utviklet av Melk.no og hjelper deg med å finne ut om du får i deg nok jod i henhold til helsemyndighetenes anbefalinger.
Basert på resultatene dine vil du få opp forslag til hva du kan spise for å sikre at jodbehovet ditt blir dekket.

Her finner du jodkalkulatoren

Jod er viktig for utviklingen av hjernen til fosteret
Jod bidrar til normal utvikling av hjernen og ryggmargen hos foster og små barn. Derfor er det ekstra viktig at både gravide, ammende og barn får i seg nok jod.

Jodmangel både før og under svangerskapet kan i verste fall få negative konsekvenser for barnets utvikling, og føre til nedsatt kognitiv funksjon, forsinket utvikling og enkelte former for adferdsproblemer.

Det gjenstår fortsatt forskning på effekter av jodmangel, men forskningen vi har tilgjengelig i dag indikerer at selv mild og moderat jodmangel kan ha negative konsekvenser for hjernens utvikling hos barnet.

Sjekk om du får nok jod med jodkalkulatoren
Med jodkalkulatoren kan du enkelt finne ut om kostholdet ditt inneholder nok jod.

Basert på resultatet ditt vil du få opp forslag til hva du kan spise for å få i deg anbefalt mengde jod.

Du kan enkelt plotte inn om du er gravid eller ammende. Du kan også sjekke jodinntaket til småbarn i familien.

Her finner du jodkalkulatoren!

Hvordan får jeg i meg nok jod?
Gravide trenger ekstra mye jod. Helsemyndighetene anbefaler 175 mikrogram per dag. Når du begynner å amme trenger du 200 mikrogram per dag.

Undersøkelser viser at mange gravide og ammende får i seg mye mindre jod enn dette.

Svar på noen enkle spørsmål og få svar på om det du spiser gir deg nok jod hver dag.

Les også: Dette bør du spise når du er gravid 

Jod finnes i flere ulike matvarer, men det er ikke alle som gir like mye jod eller som vi spiser ofte nok til at det kan regnes som en god kilde. Hvit fisk, melk og meieriprodukter regnes som de viktigste jodkildene for nordmenn. Egg inneholder også en del jod.

Spør oss om kosthold i forumet ”Spør ernæringsrådigveren” 

3 meieriprodukter om dagen vil kunne bidra til å dekke jodbehovet ditt. Helsemyndighetene anbefaler et daglig inntak av magre meieriprodukter. Dette kan for eksempel være en yoghurt, et glass melk og en brødskive med brunost.

Brunost og prim er påleggstyper som er spesielt gode kilder til jod. Yoghurt og syrnede melkeprodukter er også rike på jod. I faktaboksen under kan du lese mer om jodinnholdet i noen av de matvarene som anses å være de beste jodkildene i det norske kostholdet.

Rådet om 3 meieriprodukter i dagen må ses i sammenheng med de andre kostrådene for at man skal få nok jod. Det anbefales at man spiser 2-3 fiskemiddager i uka, og velg gjerne også fiskepålegg slik som makrell i tomat. Dersom du spiser lite fisk eller drikker lite melk kan tilskudd være nødvendig. Les mer om dette på Helsenorge.no

Les også: Pålegget som gir deg jod

Sjekk om du får i deg nok jod her!

Jodinnhold i utvalgte matvarer

En middagsporsjon hvit fisk (f.eks sei) = ca. 251 mikrogram

Ett kokt egg = 27 mikrogram

Ett glass melk: ca. 30 mikrogram

Ett lite beger yoghurt = ca. 17,5 mikrogram

En skive grovt brød med brunost= ca. 25 mikrogram

En skive grovt brød med prim = ca. 15 mikrogram

En skive grovt brød med fiskekake = ca. 60 mikrogram

En skive grovt brød med makrell I tomat = ca. 30 mikrogram

Kilder:

Helsenorge: Derfor trenger vi jod.

Helsedirektoratet: Anbefalinger om ernæring, kosthold og fysisk aktivitet. 

Rapport fra Nasjonalt råd for ernæring: «Risiko for jodmangel i Norge»

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelFruktbarhet etter fødselen
Neste artikkelHvis barnet blir brent av brennesle eller brennmanet
DEL