Står du ofte og klør deg i hodet når du skal velge pålegg til barna? Hva er egentlig bra pålegg og hva er mindre bra? Og hvordan var det med den brunosten igjen, var den sunn eller ikke sunn?

Det er ikke alltid like lett å velge i «påleggsjungelen», og det finnes mange myter om brunost og prim. Visste du for eksempel at brunosten ikke er tilsatt sukker?

Brunost og prim er en av våre aller beste kilder til mineralet jod som er viktig for blant annet utviklingen av hjernen og nervesystemet til små barn. I denne artikkelen får du tips til hvordan du kan sørge for at barnet ditt får i seg nok jod.

Er brunost og prim sunt?
Mange tror at brunosten er tilsatt sukker, men det er den faktisk ikke. Brunost får den søte smaken fra melkesukker (laktose) som finnes naturlig i melk og meieriprodukter. Vi har alle hørt at sukker ikke er sunt, men når helsemyndighetene anbefaler redusert inntak av sukker så er det tilsatt sukker det siktes til.

Prim er tilsatt sukker. Det er finnes imidlertid forskjellig sukkerinnhold i de ulike primproduktene på markedet. I tillegg til jod inneholder prim andre viktige næringsstoffer slik som for eksempel kalsium. Man kan også få tak i varianter som er beriket med jern. Det er slettes ikke alle sukkerholdige pålegg som bidrar med så mange næringsstoffer!

Helsemyndighetene i Norge anbefaler at barn får i seg maks 10 prosent av energien sin fra tilsatt sukker per dag. Prim er derfor et pålegg man kan velge av og til, mens brunost er en påleggstype man gjerne kan velge hver dag. Men husk å variere påleggsbruken – variasjon i kostholdet er bra for både barn og voksne! Les mer om mat til små barn her.

Jod er viktig for barns utvikling
Næringsstoffer brukes som byggeklosser når den lille barnekroppen skal utvikles og vokse seg stor og sterk. Et av næringsstoffene som er viktige for små barn er mineralet jod. Jod bidrar til normal vekst og utvikling hos barnet, og er blant annet viktig for normal funksjon av skjoldbruskkjertelen. Skjoldbruskkjertelen produserer hormoner som påvirker stoffskiftet ditt og forbrenningen, og nok jod er nødvendig for å produsere disse hormonene. Ved alvorlig jodmangel kan både barn og voksne utvikle sykdommen struma. Les mer om jod her

De viktigste jodkildene i Norge er hvit fisk, melk og meieriprodukter.

Får barnet ditt i seg nok jod?
Undersøkelser viser at norske småbarn stort sett får i seg nok jod. Dette er imidlertid et gjennomsnitt, og det er variasjoner i jodinntaket blant barn. Barn som spiser lite fisk eller meieriprodukter kan stå i fare for å få i seg for lite jod.

Sjekk om barnet ditt får i seg nok jod med vår jodkalkulator 

Brunost og prim i matpakken
Jod er kanskje et næringsstoff vi ikke tenker så mye på i hverdagen. Men ta det med ro, behovet kan dekkes helt fint med vanlige matvarer du finner på kjøkkenet ditt! Melk og meieriprodukter står for rundt 60 prosent av all jod vi nordmenn får i oss. Jodinnholdet varierer blant meieriproduktene. Både melk, syrnet melk og yoghurt inneholder mye jod, men brunost og prim inneholder desidert mest. Dette er også pålegg som ofte faller i smak hos de aller minste i familien.

Én brødskive med brunost eller prim dekker faktisk rundt en fjerdedel av det daglige jodbehovet til barn mellom 1 og 5 år, og i underkant av en femtedel av behovet til barn mellom 6 og 9 år. Dersom barnet i tillegg drikker melk til maten vil i underkant av to tredjedeler av det daglige jodbehovet bli dekket. Helsedirektoratet anbefaler i sine retningslinjer at både barnehage- og skolebarn drikker melk til matpakken.

Les også: Melk + matpakke = sant

Og du, ikke glem ditt eget jodinntak heller. Brunost og prim kan også være prima pålegg for voksne.

Fakta:

Anbefalt jodinntak for barn mellom 2-5 år er 90 µg.
Dette kan barnet få i seg gjennom for eksempel:

  • 1 glass melk, 1 brødskive med brunost og 1 yoghurt
  • 2 glass melk, 1 brødskive med gulost
  • 1 glass melk, 2 brødskiver med prim
  • En middagsporsjon med fiskekaker

Les mer om jodinnhold i matvarer her 

Kilder:

Helsedirektoratets anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet 

Rapport fra Nasjonalt råd for ernæring: «Risiko for jodmangel i Norge»

Helsedirektoratets veileder for bra mat i barnehagen 

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelHva gjør barnet ditt lykkelig?
Neste artikkelDette trenger du til reiser med barn
DEL