Når du er gravid trenger du litt mer melk enn ellers. Her får du vite hvor mye.

Når du er gravid øker kroppens behov for næringsstoffer. Det er fordi du nå skal sikre fosterets behov, i tillegg til ditt eget. Melk og meieriprodukter inneholder mange næringsstoffer som er viktig for både deg og barnet i magen, og er de største kildene vi har til både jod og kalsium i det norske kostholdet.

Jod er viktig for utvikling av hjernen til barnet i magen
Ett av næringsstoffene du finner i melk er jod. Jod er viktig for forbrenningen hos mor, og for utviklingen av hjernen og nervesystemet hos barnet i magen. Alvorlig jodmangel kan derfor få alvorlige konsekvenser for barnets kognitive utvikling. Heldigvis er ikke dette så vanlig i Norge, men tall fra den norske Mor- og barnstudien (MoBa) viser at halvparten av norske gravide har milde eller moderate former for jodmangel. Selv mild jodmangel kan knyttes til lavere kognitiv funksjon, forsinket språkutvikling og enkelte former for atferdsproblemer hos barn, ifølge ny forskning.

Sammen med hvit fisk er melk og meieriprodukter de største kilden til jod i kosten vår. Vil du vite mer om jod, eller lurer du på om du får nok gjennom kosten? Test deg selv med vår jodkalkulator

Kalsium er viktig for skjelettet til det lille barnet
Kalsium er et annet mineral som melk og meieriprodukter inneholder mye av. Nok kalsium er viktig for at barnet skal utvikle et sterkt skjelett og et godt utgangspunkt for sterke tenner. Vi trenger også kalsium for å overføre signaler i kroppen. Å bygge et sterkt skjelett i barne- og ungdomsårene er viktig for å ha en god benhelse hele livet, og for å redusere risikoen for å bli benskjør.  Det er også greit å være klar over at vi trenger vitamin D for å kunne ta opp kalsium i kroppen fra maten vi spiser. Noen meieriprodukter, slik som ekstra lett melk og noen typer ost og margarin er tilsatt vitamin D, men ikke i tilstrekkelig mengde, så det er smart å ta ett tilskudd av vitamin D i tillegg.

Proteiner bygger kroppen
Proteinene er byggesteinene i kroppen til barnet i magen, og viktig både for skjelettet og musklene. Proteiner er også viktige blant annet for immunforsvaret.

Melk og meieriprodukter inneholder proteiner av høy kvalitet. Det samme gjør andre animalske matvarer, som kjøtt, kylling og fisk. Det vil si at de inneholder alle de essensielle aminosyrene kroppen vår trenger, altså viktige byggesteiner som kroppen ikke kan lage selv.

Så mye melk, syrnet melk eller yoghurt trenger du når du er gravid
Når du er gravid trenger du 8 desiliter melk, syrnet melk eller yoghurt hver dag for å sikre behovet for jod, kalsium og de andre næringsstoffene. Dette høres kanskje mye ut, men det er enklere enn du kanskje tror. Du kan telle med melk og meieriprodukter som du bruker i mat, for eksempel i grøt, supper, pannekaker eller vafler. Du kan også regne med melk du bruker i kaffe, te eller smoothie. Litt ost, både gul og brun, kan også bidra til å dekke deler av behovet.  Brunost inneholder spesielt mye jod, så du kan kose deg med knekkebrød med brunost med god samvittighet!

Har du spørsmål om ernæring til gravide, ammende og barn? Spør våre eksperter i forumet!

Et eksempel på hvordan du kan få nok:

  • En porsjon havregrøt laget med melk til frokost
  • Ett par knekkebrød med ost og et glass melk/syrnet melk eller en smoothie til lunsj
  • En kaffe latte, te med melk eller en kopp kakao i løpet av dagen
  • En yoghurt til kveldsmat

Du kan også spise lunsj- eller middagsretter som inneholder mye melk, som grøt, pannekaker eller supper.

Kilder:
Risiko for jodmangel i Norge. Identifisering av et akutt behov for tiltak. Nasjonalt råd for ernæring, 2016 

 

 

Hva synes du om artikkelen?  
DEL
Forrige artikkel9 ting å gjøre utendørs med barna
Neste artikkelDerfor trenger du ekstra mye jod når du er gravid eller ammer