Vektøkning i løpet av svangerskapet er en naturlig og selvfølgelig forandring. Vi anbefaler deg derfor å bruke støttestrømper eller støttestrømpebukse når du er gravid for å unngå hevelse i beina, kramper, åreknuter, ømme og trette ben.

Sist oppdatert: 22. februar 2018

Du kan velge mellom flere typer støttestrømper: knestrømper som finnes i ulikt materiale eller egne strømpebukser til gravide som er designet for ekstra støtte til magen. Felles for de begge er at de kan brukes hver dag.

Når du er gravid forandres kroppen din på mange måter. Felles for gravide er at vekten vil øke i takt med jo lengre ut i svangerskapet du kommer. Det gir en økt belastning og ekstra trykk på venene i beina.

Etter hvert som du kommer lenger i graviditeten og livmoren og fosteret vokser, øker også presset på venene i bekkenet som igjen kan redusere blodsirkulasjonen som går tilbake til hjertet. Kroppen øker mengden blod i kroppen din under graviditeten, dette er for at fosteret skal få nok blod i tillegg blir blodet tykkere noe som også øker presset på venene.

Hormonelle forandringer og åreknuter under graviditeten
Under graviditeten endres hormonene i kroppen. Denne hormonpåvirkningen gjør at bindevevet blir slappere, dette er positivt når du skal føde men det påvirker venene i bena dine negativt.

Den ekstra belastningen venene utsettes for gjør at det er vanlig at åreknuter oppstår i forbindelse med graviditet. Når du er gravid kan du forebygge hovne bein og åreknuter ved å bruke kompresjonsstrømper.  De aller fleste kan klare seg med en knestrømpe i kompresjonsklasse 1.

Hvilken type støttestrømper bør jeg velge når jeg er gravid?
De første plagene man opplever som gravid er gjerne hevelser i føtter og ankler. Da holder det som oftest med vanlige knestrømper som fins i nylon og bomull.

Mange opplever å få åreknuter under svangerskapet. Et vanlig sted det kan dukke opp åreknuter er ved kneet eller i lyskeområdet. Da er det som oftest ikke lenger tilstrekkelig å bruke knestrømper, og vi anbefaler da at du går over til støttestrømpebukser.

Hvordan får jeg riktig mål for strømpene?
Felles for alle støttestrømper er at de tilpasses etter ankel -og leggomkretsen for knestrømper. Kompresjonen i strømpen går ut fra ankelmålet. Bruk et målebånd og mål omkretsen rundt ankelen der den er tynnest og leggen der den er tykkest. Bruk disse målene og finn frem den riktig størrelsen i tabellen til den enkelte strømpeprodusenten. En støttestrømpe skal slutte omtrent 2 cm under kneskålen. Skal du ha vanlige støttestrømper, behøver du ikke å måle lengden på benet.

Ankelmålet er det viktigste målet, deretter leggmålet som skal være innenfor måltallene i tabellen.
For tilpassing av lårstrømper må du i tillegg måle omkretsen på låret.

Er du usikker du på hva du skal velge av knestrømper, lår eller strømpebukse? Behandlingen vil være den samme mht kompresjon da muskel/venepumpen sitter i ankel og leggen og det er her kompresjonen er størst. Velg derfor den strømpen som passer best for deg og ditt behov.

Hvordan ta best vare på dine strømper?
For best mulig effekt av støttestrømpene tas de på om morgenen og av om kvelden.

Dersom du synes det er vanskelig å få støttestrømpene på, er det ulike hjelpemidler du kan benytte. Gummihansker som eks oppvaskhansker vil gi deg et bedre grep, samtidig som de vil beskytte strømpene mot fingernegler slik at de ikke revner. Alternativt finnes egne strømpepåtrekkere.

Vasketips.

Strømpene vaskes på 40 grader i vaskemaskin. Det er viktig å unngå tøymykner, den bare ødelegger kompresjonen.  Ha gjerne strømpene i en vaskepose slik at de ikke blir dratt rundt annet tøy i samme vask. Strømpene kan også håndvaskes med litt såpe eller sjampo og henges rett opp.

Kilde: Norsk helseinformatikk, leverandørinfo

 

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelNår det er vanskelig å bli gravid
Neste artikkelTermin i november 2018
DEL