Det kan være vanskelig å vite om dette er noe du bør eller ikke behøver å bruke.

Sist oppdatert: 30. april 2018

Under en fødsel utsettes det følsomme området i mellomkjøttet (området mellom skjeden og endetarmsåpningen) for mye press, dette er jo ikke noen hemmelighet, og mange opplever å revne og få rifter i dette området under fødselen. Rifter kan oppstå både innvendig i skjeden og utvendig og de blir gradert etter alvorlighetsgraden av riftene.

Om du får rifter eller ei er noe du ikke kan styre selv. Noen faktorer kan gi økt risiko for rifter. Dette kan f.eks. være dersom du har en styrtfødsel, hvis jordmor må bruke instrumenter som tang eller vakuum for å hjelpe barnet ut, om du venter en baby på over 4kg eller om barnet ditt er stjernekikker eller ligger i seteleie (dvs at rumpa kommer først). At barnet er stjernekikker vil si at barnet ligger med sin rygg mot din rygg, den naturlige krumningen i babyens nakke passer bedre til å passere symfysen enn babyens ansikt det tar derfor ofte litt lengre tid å presse når man har en stjernekikker enn når barnet kommer med bakhodet først, dette kan derfor gi økt risiko for at du får rifter. Du kan også oppleve å få rifter selv om ikke noen av disse faktorene er tilstede.

Ved hjelp av massasje av mellomkjøttet med en fødselsforberedende olje og knipeøvelser (bekkenbunnstrening) kan du forebygge rifter under fødselen.

Massering med denne oljen kan øke elastisiteten i mellomkjøttet. Weleda perineum massage oil er en massasjeolje som er utviklet til massasje av nettopp dette området. Den inneholder mandel- og hvetekimolje som øker elastisiteten og forbereder området på fødselen. Du kan massere i 5-10 minutter hver dag fra du er 34 uker på vei. Når du masserer skal du strekke godt på vevet i mellomkjøttet, det kan føles litt ubehagelig og ømt, men du skal ikke ta i så mye at det blir ubehagelig vondt.

Hvordan masserer du mellomkjøttet?
Hygiene er viktig; start derfor med å vaske hendene!

Legg deg til rette slik at du ligger i en stilling som føles behagelig for deg (noe som selvfølgelig kan være en lite utfordring på denne tiden i svangerskapet) og bruk en fødselsforberedende olje til å massere med

Plasser tomlene dine ca. 3cm inn i vagina mens de andre fingrene ligger på rumpa.

Bruk tomlene til å presse og dra mellomkjøttet mot anus og mot sidene av vagina samtidig, dette «grepet» holder du i 1 minutt.

Så masserer du forsiktig den nedre halvdelen av vaginaen ved å la tomlene lage en bevegelse som tilsvarer en «U» i et par minutter før du går tilbake til trinn 1.

Masser i slik i 5-10 minutter.

Bekkenbunnstrening
Mange tror kanskje at bekkenbunnstrening (eller knipeøvelser) er noe du skal begynne med etter fødselen, men det er veldig lurt å begynne i god tid før du skal føde.

Kilde: Ullevål kiropraktorklinikk


Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelBekkenbunnstrening for gravide
Neste artikkelSlik unngår du bakterier i babyens flasker
DEL