Å bare gi sitt barn vegetarisk barnemat stiller noen ekstra krav til deg som forelder. Det gjelder å planlegge måltidene og sørge for at barnet ditt får i seg de næringsstoffene det trenger for å vokse og utvikle seg. Her kan du lese om ulike typer av vegetarisk kosthold og hva du som forelder skal tenke på.

Det er ingenting som hindrer deg i å gi barnet ditt vegetarisk mat helt fra starten. Derimot stiller det noen krav til deg som forelder i å passe på at barnet ditt får i seg alle de næringsstoffene det trenger. Bytter du ut et par måltider i uken med vegetariske retter er det ingen problemer, men om dere spiser vegetarisk kosthold på heltid er det viktig å planlegge måltidene for ditt barn og tenke på hva de inneholder.

Vegetarisk kost
Det finnes ulike typer av vegetariske kosthold. I den laktovegetariske kosten utelukker du kjøtt, kylling, fisk, skalldyr og egg, men spiser likevel melkeprodukter. Når du i tillegg spiser egg kalles det for lakto-ovo-vegetarisk. Vegankost inneholder derimot bare vegetabilsk mat. Avhengig av hva du velger må du kompensere med mineraler, vitaminer og næringsstoffer gjennom andre matvarer.

Tenk på næringsinnholdet
Noen av de viktigste tingene å følge med på i den vegetariske kosten er blant annet jern og proteiner. Disse nivåene kan lett bli lave fordi vi utelukker en av de største kildene vi har til det, nemlig kjøtt. Det er derfor viktig å inkludere protein- og jernrike vegetabilske matvarer som fullkorn og belgfrukter i kostholdet. Det kan for eksempel være bønner, erter, linser eller soyaprodukter. Små barn kan til og med få jernberiket grøt eller velling. Med vegansk barnemat kan det fremfor alt være vanskelig å møte energibehovet til barn. Ettersom et kosthold med vegetabilsk mat inneholder mye fiber, kan det være viktig å vite at fiber metter mye. Pass på at barnet får i seg nok med mat. Et tips kan være å gi flere, men mindre porsjoner, spredt utover dagen. Vitamin B12 er også et næringsstoff som ikke finnes i vegetabilske råvarer. Derfor må barn som er veganere få tilskudd av dette vitaminet. Barn som ikke spiser fisk eller meieriprodukter kan også trenge D-vitamin dråper etter fylte to år. Les mer om barn og vegetarkost .

Kontakt helsestasjon eller en ernæringsfysiolog
Om du har bestemt deg for å gi barnet vegetarisk kost er det viktig å lese og lære så mye som mulig om næringsstoffene og barns utvikling. Spesielt for deg som vil at barnet ditt skal spise vegansk barnemat. Før du utelukker noen viktige matvarer, kontakt helsestasjonen eller en ernæringsfysiolog for å sikre at barnet ditt får et næringsrikt kosthold, samt eventuelle tilskudd det trenger helt fra begynnelsen.

Tips til vegetarisk barnemat
I HiPPs sortiment har vi noen vegetariske alternativer å velge mellom fra tidlig alder, som for eksempel Pasta med broccoli fra 6 måneder, Grønnsakslasagne fra 8 måneder, og i løpet av høsten 2017 kommer også nyheten La Mamma Veggie Cannelioni til å finnes i butikk. De fleste av våre vegetariske retter innholder ikke melk eller egg.

Kilder: 

Centrala barnhälsovårdsenheten Göteborg

Helsenorge.no  – Vegatarkost for barn

 

Hva synes du om artikkelen?  
DEL
Forrige artikkelViktige næringsstoffer barnet ditt trenger
Neste artikkelEngstelige barn