Svette treningssentre og tunge vekter er kanskje ikke det første alle kvinner tenker på etter fødsel, men små treningsøkter hjemme på stuegulvet kan gi store gevinster.

– Akkurat når man kan begynne med trening er individuelt, og alle må ta sine egne vurderinger. Dersom svangerskapet og fødselen har vært uten komplikasjoner kan du trygt starte med enkle øvelser allerede et par dager etter fødselen, sier fysioterapeut og rådgiver i Gjensidige, Ivar Sundsbø. Han understreker imidlertid at det er egne råd å følge om man har vært gjennom komplikasjoner i svangerskapet, eller keisersnitt.

Sundsbø sier at man kan begynne å gå tur og med enkle styrkeøvelser, og da særlig bekkenbunnsøvelser, dag én eller to etter fødselen. Man bør derimot vente i minst seks uker før en gir seg i kast med tyngre styrketrening, løping og hopping.

Fysioterapeut i Gjensidige, Ivar Sundsbø, anbefaler å komme i gang med bekkenbunnstrening like etter fødsel.

– Et svangerskap og fødsel er en påkjenning – og tøft for kroppen. Det er del strukturer som skal på plass og gro. Det er blant annet viktig å holde seg unna basseng i seks uker på grunn av infeksjonsfare, sier fysioterapeuten.

Bestill gratis spedbarnsforsikring her!

Derfor bør du vente med de tyngste øktene
Årsaken til at man bør vente med de tyngste treningsformene er fordi muskler og sener må få tid til å trekke seg tilbake og gro. Man har mindre stabilitet i bekkenet etter fødsel, samtidig som at musklene i magen har strekt seg. Går man på for tidlig med hard trening, kan den prosessen forsinkes, noe som kan gi bekkensmerter.

– Kroppen er fantastisk, og gjør mye av jobben med å helbrede seg selv etter svangerskap og fødsel, men det er veldig individuelt hvor lang tid ting tar, og hvordan kroppen utvikler seg etter et svangerskap, sier Sundsbø, og fortsetter

– Det viktigste bør ikke være hvordan kroppen ser ut etter en fødsel, men heller hvordan man klarer å gjenvinne kroppens funksjon. Det er også viktig at man lar kroppen få tid til å tilpasse seg en ny situasjon etter svangerskapet.

Han synes det er bra at gravide fokuserer på fysisk aktivitet, fordi man gjør seg bedre rustet til å tåle utfordringer som kan komme etter en fødsel.

Forebygge fødselsdepresjon
– De fysiske fordelene med trening etter fødsel er blant annet at man reduserer sjansen for bekkensmerter, mens den mentale gevinsten man får er at man har lavere sjanser for å utvikle fødselsdepresjon, sier Sundsbø.

Ifølge Folkehelseinstituttet vil det årlig være omtrent 3000-9000 kvinner i Norge som er plaget av nedstemthet og depresjon i forbindelse med graviditet og fødsel. Det tilsvarer mellom fem og ni prosent av kvinner som føder.

– Gevinstene som kommer av trening gjelder selvsagt for alle – uavhengig om man er gravid, har født, eller ikke. Men å senke risikoen for å utvikle fødselsdepresjon er en viktig faktor. I tillegg er det å være i god fysisk form når man skal ta hånd om barnet senere en god ting. Mange får muskel- og seneplager av å bære mye på barnet, noe som kan unngås ved å trene styrke før og under svangerskapet, forteller fysioterapeuten.

Avslutningsvis legger Sundsbø vekt på at trening ideelt sett skal være lystbetont, men at av og til må man gjøre en jobb; og så får man gevinstene.

Bestill gratis spedbarnsforsikring her!

Hva synes du om artikkelen?  
Forrige artikkelTermin i januar 2018
Neste artikkelSlik sikrer du uteområdene for de minste
DEL