Spørsmål:
Hei kjære Jordmor! Jeg går nå regelmessig 1 gang i uken på sykehuset for ktr pga vekstavvik. I uke 28 var det vekstavvik på - 16% og i uke 34 var det på - 21%. Er nå uke 36 og lurer på om dette er farlig. Jeg er en liten dame og har kun godt opp 6 kg. Jeg er engstelig for at babyen er for liten og kanskje ikke har det så godt inne i magen. Jeg føler meg helt topp og har alt for mye energi, men er redd han er så liten at han kanskje ikke tåler fødselen. Jormoren min sier ikke så fryktelig mye til meg, bare at alt er vel, men allikevel er jeg engstelig. Er det noe jeg kan si eller gjøre. Gjør man ingen tilltak selv om bare avviket stiger? Takk for hjelpen da jeg venter spent ......

Svar:
Jeg forstå godt at du er usikker. Mitt beste råd er at du på neste kontoll på sykehuset skriver opp på en lapp det du ønsker å spørre om. Du kan også i forkant av kontrollen ringe og be om litt ekstra tid i tilfelle det alltid er for liten tid til å kunne svare på noen spørsmål.
Det beste du selv kan gjøre er å hvile mye og stresse ned. Hvil i en ligge/sittende stilling som gir god sirkulasjon i morkaken. Dropp alle aktiviteter som stjeler energien din, og prøv om du riktig kan fylle deg opp med det som gjør deg godt. Kom deg ut i det deilige sommerværet og stimuler alle sansene.
Det som gjør deg godt gjør barnet også godt.
I forhold til evt. tiltak vil det alltid være en vurdering i forhold til hvor barnet har det best; innenfor eller utenfor livmoren. For hver uke som går modnes lungene. Noe som er helt avgjørende for når en fødsel evt. skal induseres(settes i gang).
Ta godt vare på deg selv og still krav til de som tar vare på deg.
Ønsker deg alt godt i innspurten!
Hilsen Monica.