Spørsmål:
vær så snill å gi meg svar på spørsmålet mitt, jeg trenger virkelig svar på et spørsmål som ingen gir meg svar på...jeg er lykkelig gravid i uke 22 og gleder meg til å bli mor for første gang. i uke 19 fikk jeg en liten blødning og gikk til legevakta for å sjekke fosterlyd som var fin. På akutt ultralyd ble det oppdaget to morkaker, men legen kunne bare se ett foster! Har vært til 4 ultralydundersøkelser og skal på min 5. om to uker. Kan jeg ha gått med tvillinger og mistet ett foster, eller kan det være at det er tvillinger bare den ene er godt gjemt? Har ikke blødd før i svangerskapet, og blødningen varte i 2 dager...men ingen klumper eller noe, bare svak antydning til blod ved toalettbesøk. Har tvillinger på begge sider i min familie. Kan man ha to morkaker men kun ett foster uten at det er tvillinger og i tillfelle det er slik, hva kommer dette av? Vær så snill og gi meg ett svar, for dette tenker jeg på daglig og begynner å uroe meg for at noe er galt!

Svar:
Jeg forstå din frustasjon. Vi lever i en tid der vi ønsker svar på ALT. UL og annet medisinsk utstyr gjør det mulig å få del i kroppens indre. Av og til kan prisen være stor for den som får resultater eller funn som vanskelig kan forklares.
Det hender ikke sjelden at kvinner har en bi- placenta (placenta = morkake). Den er som oftest mye mindre. Om dette er en del av et fosterannlegg som gikk tapt eller bare en del av den opprinnelige morkaken kan jeg ikke si deg.
I uke 22 er det ikke mulig at et foster blir over sett på UL.
Om du hadde hatt to foster villle magen vært temmelig mye større enn forventet på denne tiden. Du ville også registrey svært mye bevegelser.
Mitt råd til er deg: Gled deg over barnet du venter. Spar på energien og bruk den på en positiv måte til beste for dere begge!
Hilsen Monica.