Spørsmål:
Fikk da jeg var ca 22 uker gravid i mitt andre sv.skap påvist ulcerøs colitt. Er nå i uke 27. Ligger under sf målene, i mitt 1. sv.skap lå jeg over. Er redd den lille ikke har hatt det optimalt der inne og at jeg skal komme til å føde for tidlig. Har spurt lege/ jordmor om dette, og har fått til svar at de ikke har noen erfaringer med det. Har du?
Lurer også på om du har erfaing ifht entocort, da jeg har stått på dette i en mnd, lokal behandling. I felleskatalogen står det at preparatet hos dyr har gitt fosterskader, men at dette ikke er påvist hos mennesker. Er så redd for at den lille kan ha blitt skadet.

Svar:
Svar: Ja det har jeg. Både fra alvorlig ulcerøs colitt der mor var innlagt på sykehus og fra en mer moderat variant v sykdommen. Begge kvinnene fikk barn som hadde normal fødselsvekt. De fødte til terminen og barna bar på ingen måte preg av mors sykdom.
Om det er noen trøst for deg kan jeg fortelle at kvinner med alvorlig spiseforstyrrelser har født barn med normal vekt. Det ser ut til å være en fantastisk mekanisme hvordan fosteret sikres og får det som er tilgjengelig fra mororganismen.
Lykke til videre! Ta godt vare på deg selv, og sørg for at du får god oppfølging. I det inngår blant annet en prat med en ernæringsfysiolog.
Hilsen Moninca.