Spørsmål:
hei. jeg er gravid i uke 30 og har litt tett navlestreng oppe med morkaken. er litt redd for at dette kan føre til keisersnitt. har ett barn fra før som jeg fikk føde normalt men de tror at det samme var med han. siden han var veldig liten da han kom til verden ved terminen. lurer på om dette kan sette en stopper for det å kunne føde normalt? vil helst gjøre alt for å unngå keisersnitt. hilsen en som ikke vil ha keisersnitt.

Svar:
Jeg vil råde deg til å ta det opp med de som følger deg opp på sykehuset. Valg av forløsningsmetode vil alltid være et vurderingspørsmål der alle hensyn tas.
Med fødsel forrige gang vil jeg tro det er størst sjanse for at det blir det denne gangen også.
Ved nedsatt blodgjennomstrømning i navlesnoren/redusert morkakefunksjon vil alltid barnas vekst og trivsel følges nøye med bl.annet jevnlig UL kontroller. Noen ganger avsluttes svangerskapet tidligere enn planlagt. Det er heller uvanlig at dette gjøres ved et keisersnitt.
Håper du får en fin fødsel.
Hilsen Monica.