Spørsmål:
Hei, er nå fire uker på vei og vet at man normalt sett først trenger å oppsøke lege fra 10-12.uke. Min mor derimot mistet tre barn i henholdsvis 5. 7. og 8. måned i svangerskapet grunnet svak livmor. Nå var dette for 30 år siden og slikt kan sikkert forebygges i dag. Mitt spørsmål er derfor om sånt kan være arvelig og at jeg kanskje bør oppsøke lege tidligere for å eventuelt kartlegge om har samme svakheten i livmoren som min mor hadde?

Svar:
Du behøver ikke oppsøke jordmor/lege tidligere enn planlagt, men det er viktig at du opplyser om din mors historie.
Arvelig eller ikke, - det er aldri godt å si.
En svakhet i livmorhalsen kan ha flere årsaker.Man kan også miste barn av andre grunner, eks. at noe er galt med fosteret selv.
Om det er naturlig bør du snakke med din mor om saken igjen og få litt flere opplysninger. Var dette før eller etter at du ble født? Fikk hun levende barn til terminen eller hun forløst med keisersnitt tidligere enn forventet o.s.v. Dette er aktuell problemstilling som du igjen kan bringe videre til jordmor.
Du er imidlertid deg!
Tenk frisk og ikke trekk en direkte pararlell/sammenligning melom deg og din mor.
Lykke til med en spennende reise!
Hilsen Monica.