Spørsmål:
Jeg har vært til flere ultralyder pga lavtliggende morkake. Gynekologen bemerket at jeg hadde ei svær morkake. Er det noe som tyder på at fostere blir lengre inni magen( at mor går på overtid) når morkaka er stor? Blir barnet ernært på samme måte fra lavtliggende morkake som fra ei morkake som sitter på toppen? Er det noe sammenheng mellom mors ernæringsinntak og store morkaker ( f eks et stort inntak av sukker )? Jeg er nå 37 uker ut i svangerskapet og kjempelei av å gå gravid! Har vært gravid i 17 av de siste 23 månedene....

Svar:
Størrelsen på morkaken er ca. 1/6 av barnets vekt. Store barn har som oftest store morkaker også. Jeg vet ikke om det er gjort undersøkelser på svangerskapets lengde i forhold til morkakens størrelse. Det er i så fall ukjent for meg.
Jeg kan ikke tro at morkakens funksjon er avhengig av hvor i livmorhulen den graver seg ned. Størrelsen på barnet er relatert til mors næringsinntak.
Kvinner kan imidlertid ha stort næringinntak og likevel ha en liten morkake. Det er mange faktorer som spiler sammen.
Vær glad for din store morkake, og lykke til videre!
Hilsen Monica.