Spørsmål:
Kjære jordmor. Kan du være så snill å svare meg,jeg er så bekymret og har ikke time hos jordmor før om 3 uker! Jeg er nå 24 uker på vei og har hatt mye glede av å kjenne babyen min sparke.Men nå ca.de 10 siste dagene har sparkene avtatt og jeg kjenner de ikke like godt spm før.Før kjente jeg ofte spark mens jeg så på tv ol.Nå er jeg heldig hvis jeg kjenner noe før jeg sovner og da er de mye svakere enn før.Kan du være så snill å fortelle meg hvorfor el.hva det ken være?og hva jeg bør gjøre? Hilsen bekymret

Svar:
Det er dessverre ikke noe annet du kan gjøre enn å være avventende, tålmodig og stole på at sparkene vil komme strekere og kraftigere etterhvert.
Barnet ditt sparker og holder på med "øvelser" hele tiden når det ikke sover, men du kan ikke merke så mye til det enda.
Du må ikke sammenligne deg med noen, men tenke positivt og stole på at det er som det skal.
Kanskje har hun/han forandret stilling, eller sovetid?
Du kan evt. ringe til jordmor om du er svært bekymret og det går på helsa løs. Kanskje får du komm inn bare for å lytte til fosterlyden for så å komme tilbake til avtalt time om 3 uker.
Hilsen Monica.