Spørsmål:
Hei. Jeg er gravid 37+3 (førstegangs) Hodet til barnet har ikke glidd ned i bekkenet og festet seg, men barnet har hatt hodet ned i over to mnd og jeg kjenner hele tiden at barnet presser på nedover. Med bakgrunn av dette tror legen min at jeg har smalt bekken og jeg ble sendt til UL for å se om barnet var stort og at om det burde vurderers keisersnitt. Svaret jeg fikk var at barnet var litt større enn gjennomsnittet, men om bekkenet var stort nok kunne de ikke vite før jeg hadde store kraftige rier. Jeg er kun 1.57 høy, har små bein og hender og veide kun 44 kg før graviditet. Men dette hadde ingen betydning fikk jeg beskjed om. Er dette rett eller burde jeg oppsøke en annen gyn. lege? Er veldig redd for at jeg må gå igjennom mye rier før de kan avgjøre om de mås ta keisersnitt

Svar:
Svar: Det er ikke uvanlig at hodet ikke fester seg før terminen selv om du er en førstegangs gravid. Nå er det dessuten enda noen uker igjen til terminen, så mye kan skje. Det er litt trist at leger eller annen helsepersonell uttaler seg på en måte som gjør kvinner urolige. Det er nemlig ikke mulig å vurdere om bekkenet er trangt på anen måte enn ved røntgen. Røntgen skal brukes med STOR forsiktighet, og det skal være en helt annen grunn enn ”mistanke” for å ta det i bruk. At hodet ikke har festet seg til terminen nå barnet ligger i hodeleie, er IKKE grunn nok til røntgenundersøkelse. Mange mener at dersom barnet ligger i hodeleie vil man ikke snakke om trangt bekken med mindre det er stort avvik på barnets størrelse og kvinnen. Har du en mor og evt. søstre som har født vaginalt er det et godt utgangspunkt for deg med tanke på ditt bekken. Kommer du derimot fra en familie der flere av kvinnene har fått barn ved keisersnitt stiller saken seg annerledes. Jeg håper du kan slå deg til ro med at det er helt unntaksvis at bekkenet er for trangt dersom et barn ligger i hodeleie.
Lykke til med fødsels forberedelser!
Hilsen Monica.