Spørsmål:
Jeg er gravid i uke 37+5. På grunn av at magen min kun var 29 cm i uke 35 ble jeg henvist til ul på haukeland onsdag for 14 dager siden. Legen fant da barnet til å veie 2636 g. På grunn av at jeg har født en gutt på over 4 kg før, mente de at denne var litt liten, og ville ha meg tilbake etter 14 dager på vekstkontroll. I Onsdag fant de at barnet hadde lagt på seg kun 10 g siste fjorten dager. De målte blodgjennomstrømning og tok preeklamsitest. Fosteret er aktivt, men jeg føler at det haster, og er virkelig bekymret. Jeg har også en del sterke magesmerter, 10-15cm under der morkaken er festet. At barnet ikke vokser må da bety at det er noe han mangler der inne? Nå som jeg er så langt på vei må det da gå ann å ta ham ut, når han ikke legger på seg noe alikevel? Har bare fått ny time om en uke, og er konstant bekymret for at morkaken skal løsne eller noe annet. Hva skal egentlig til for at de fremkaller fødselen? Kan jeg kreve det?

Svar:
Jeg forsår din bekymring, men du er i gode hender og kan stole på de som tar hånd om deg nå. Dette har de erfaring og kunnskap om, og vil forsøke å ta den rette avgjørelsen.
Det beste du kan gjøre for at barnet ditt skal vokse er å hvile mye. I liggende posisjon får morkaken gode sirkulasjonsbetingser som igjen påvirker barnet.
Prøv å stress ned, hvil deg mye, spis næringdrik mat og få nok søvn.
Du kan ikke kreve at de skal sette igan fødselen , men du kan dele med dem din bekymring og fortelle hvordan du har det, og be om  å få være med når en evt. avgjørelse skal tas. Det er selvfølgelig din kropp og ditt barn dette dreier seg om.
Håper du får en god avsluttning.
Hilsen Monica.