Spørsmål:
Hei hei jeg er ei jente på 21 år som venter mitt første barn. Jeg var på en tidlig innvendig ultralyd i uke 6+4, p.g.a at jeg har pcos og ikke hadde snøring om hvor langt jeg var på vei. På denne ultralyden fikk jeg se at hjertet banket og alt så fint :) Men det er nå snart 3 uker siden og jeg har i det siste følt at noe er gærent :( jeg føler på meg at den lille i magen ikke lever lenger og jeg er så redd :( jeg har ventet så lenge med å lykkes med å bli gravid så dette er det verste som kan skje meg tror jeg ... jeg vil bare såååå innmari ha denne lille spiren :( Hva synd du jeg burde gjøre? jeg sover nesten ikke om nettene lenger for jeg ligger bare å bekymrer meg :(

Svar:
Så flott at du har lykkes med å bli gravid!
Dette du nå opplever av redsel og bekymring er også en del av det å være gravid. Ved siden av den enorme gleden må kvinner lære seg å leve med å ikke vite og å ikke ha full kontroll.
Det kan være en STOR utfordring for dagens mennesker som på en eller annen måte kan ha en forestilling om at vi kan kontrollere det meste i livet vårt.
Kroppen vår er heldigvis svært levende. Den gir oss rask beskjed om svangerskap ved å slutte å menstruere,- noen får symptomer enda tidligere.
Men, det er heller ikke uvanlig å ikke kjenne et eneste symptom etter positiv test. Å lure på om man i det hele tatt er gravid (alle de som ikke har tatt tidlig UL), - å være bekymret for om noe kommer til å skje, om det blir et barn o.s.v., kan også bli en del av de tre første svangerskaps mnd.
Dette er det ikke stort annet å gjøre noe med enn å stole på egen kropp og på det lille fosteret som gjør så godt hun/han kan for at det hele skal gå bra.
Den beste måten du kan påvirke prosessen ved siden av å leve sundt, er å tenke gode tanker.Positiv energi er et godt utgangspunkt for alle prosesser.
Kanskje kan være lurt å tenke på at tidlig UL er et øyeblikksbilde. Hvor mange skulle vi ha for å føle oss trygge?
Ønsker deg alt godt og håper du får et fint svangerskap.
Hilsen Monica.