Spørsmål:
hei hei jeg måå ha svar. er så redd. siste mens var 15 juni. ultralydmannen sa barnet var unfanget 29 juni. jeg hadde sex med en den dagen. også en 26. juni. og en daglig fra 16-21 juni. uten å dømme meg er det noen sjans for at du kan si om det er noe mulighet for om han den 16-21 juni er faren. jeg beholdt barnet fordi jeg var sikker på at han ikke er faren pga ul. men han truer å truer å jeg blir bare mer å mer redd. da noen har fortalt meg at sæd kan vare noen dager i underlivet. pliiis svar meg

Svar:
Jeg forstår godt er du er usikker. Ubeskyttet sex med forskjellige partnere innenfor 14 dager (16-29 juni) med svangerskap til følge tror jeg er vanskelig å finne ut av med sikkerhet før barnet er født. Etter fødsel kan en gentest av barnet og aktuelle fedre påvise biologisk far.
Det er helt riktig at sædceller kan holde seg levende i mange døgn og vente på egget.
En tidlig UL undersøkelse kan påvise fosteret størrelse der og da, men kan ikke med sikkerhet si noe om dato for befruktning.
Rutine UL i uke 17-20 for fastsettelse av termin dato må av samme grunn utføres innenfor akkurat disse ukene nettopp fordi foster på denne tid er like i vekst og utvikling, noe de ellers ikke er.
Hilsen Monica.