Spørsmål:
hei min kjære Jordmor Monica.jeg er 38 år gammel og er jeg gravid i 34 uker.det er andre barn.jeg spøre deg om foster vannen som kommer veldig tidlig for noen av gravider,tror du at barn klarer å være uten vann i det siste timene uten vann??

Svar:
Kvinnekroppen er bare helt fantastisk. Det produseres fostervann hele tiden også ved vannavgang( når vannet går) lenge før fødsel.
Noen kvinner opplever f.eks å få vannavgnag mange uker før termindato.
For 30 år siden, da ikke nyfødt medisinen var like utviklet som nå prøvde man ofte å beholde barnet i livmoren så lenge som mulig (til tross for vannavgang) Kvinnene måtte holde sengen og vente mens de til stadighet skiftet bleier(våte av fostervann)
Om forstervannet går f.eks 24 timer før barnet fødes, vil det også produseres fostervann.
Ønsker deg lykke til med de siste ukene.
Hilsen Monica.