Spørsmål:
jeg er gravid i ca 13 uke og har vert opiat misbruker men sluttet når jeg vi fant ut at jeg var med barn. jeg har et opplegg med legen om urinn prøver under tilsyn og det går greit jeg er kunn positiv på hasj og det har jeg fått litt lov til i denn første tiden under de verste abstinensene går jevnlig på forsterket helsestasjon var på ultra lyd når jeg var ca 9,5 ukr på vei da så alt veldig fint ut de målte ca 6 eller 8 cm tror jeg? kan du dere svare meg på det og på om det at jeg brukte opiater tidlig i svangerskapet frem til max 3 uker håper på svar da det er viktig for oss i vår videre rehabilitering for vi må jo det vi er begge klar over at det er et kjempe ansvar men vi er begge voksne han 38 hun 33 og ressurs sterke personer så dette skal vi klare med litt hjelp håper på at en av dere vil svare oss

Svar:
Svar: Det er dessverre helt umulig for meg å gi deg et korrekt svar på ditt spørsmål. Det er så mange faktorer som kan virke sammen når befruktning skjer som vi ikke har kunnskap om. Det jeg kan si er at narkotika i seg selv antageligvis er mindre skadelig for fosteret enn alkohol, og antagelig også enn tobakk. Det er det nok ikke så mange som tenker på. Men, dessverre er det ofte slik at det dreier seg om blandingsmisbruk der mor nesten alltid er storrøyker og kanskje også drikker. Det mest slående etter narkotika bruk er en uheldig utvikling av hjernen. Barna fødes med abstinens. Hjernen er umoden. Senere konsentrasjons- og adferdsavvik er vanlig.
Det er imidlertid veldig bra at dere sluttet med opiater da graviditeten ble oppdaget, og at dere nå slutter med alt annet av stoff.Dere har en jobb å gjøre, en jobb det står respekt av, og som gir resultater!
Det må være fantastisk å vite at det bor to småtasser i den lille livmorhulen. Disse to ønsker seg alt godt for livet sitt, men er helt avhengige av vertskapet og hva som blir servert. Jeg håper dere klarer å tenke nytt, lage gode menyforslag og unner dere selv og barna kun det beste.
Med tanke på størrelse er fosteret vel 3 cm langt fra isse til sete 8 uker etter befruktning (ved 10 ukers graviditet)
Lykke til på en spennende rusfri vei! TVIL ALDRI DET ER VERDT DET!
Hilsen Monica